Venstre kåret til det beste sykkelpartiet

Venstre er kåret til å ha det beste samferdselsprogrammet for sykkel i Akershus av Syklistenes Landsforening. – Vi må få til et sammenhengende sykkelveinett i Oslo-regionen, sier Siri Engesæth, 3. kandidat for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


 Siri Engesæth vil kjempe for sykkelekspressveier i Akershus. Les mer om Siri her.

Siri Engesæth vil kjempe for sykkelekspressveier i Akershus. Les mer om Siri her.
Foto: Gisle Bjørneby 2011

"Det er bra, men arbeidet gjenstår og det vil vi gjerne få til i den kommende perioden.
Venstre på Stortinget har prioritert sykkel i sitt alternative statsbudsjett. På fylkesplan skal vi nå konkretisere målene våre ytterligere", sier vippekandidat Siri Engesæth. "Vi må få til et sammenhengende sykkelveinett i Oslo-regionen. I fylkestinget vil jeg i første omgang kjempe for at vi får sykkelekspressvei fra Asker til Lysaker. En sykkelekspressvei betyr å skille sykkelveien helt fra gående og kjørende. Når dette er vedtatt må vi rett videre og planlegge ekspressveier mot Oslo fra sør og fra øst" avslutter Engesæth.

Her er Venstres forslag:
1. Se Oslo-regionen som ett område, og lage sammenhengende sykkelveinett.
Framkommelighet for syklister må settes i første rekke.
Der det ikke er egne sykkelvelger, må veibanen merkes. Særlig i kryss.
Lage brede nok sykkelveier som har nok kapasitet for en økning i trafikken.
Skille gående og syklende.

2. Få på plass planer om sykkelekspressveier

I vestregionen: Asker — Lysaker.
Så må det planlegges ekspressveier mot Oslo fra sør og fra øst.

Hvorfor sykkelekspressvei?
Gjøre sykkel mer konkuransedyktig som framkomstmiddel
Få større deler av biltrafikken over til sykkel — det skaper mer plass for yrkestrafikken og de bilene som trenger det.
Skille gående og syklister — for å skape tryggere veier for alle.

I tillegg må for eksempel Bærum kommune og Asker kommune lage gode tilførselsveier til sykkelveien langs E18.

3. Belønningsordning for sykkel

Venstre nasjonalt har gått inn for at byer som er flinke til å legge til rette for at flere kan sykle i stedet for å ta bil, skal belønnes fra staten.
4. Kilometergodtgjørelse for sykkel:
Fylkeskommunen kan innføre en bedre kilometergodtgjørelse i reisereglement. Dette vil øke bruken av sykkel på arbeidsreiser.

Se Venstres nestleder, Helge Solum Larsen, om belønningsordning:

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.


De nasjonale sykkelbyene i Akershus er:

Sandvika
Kolbotn
Lillestrøm

Fakta om sykkel og sykkelpolitikk:
I den nasjonale sykkelstrategien (2010-2019) er målet at 8 prosent av alle forflytninger skje med sykkel. Imidlertid faller dette tallet! Andel sykler i bruk som daglig transportmiddel synker. (5 prosent i 2005, 4 prosent i 2009) (Reisevaneundersøkelsen)

Den nasjonale sykkelstrategien foreslo å legge ansvaret over på fylkene og beregnet fylkenes behov for Investeringer i sykkelveier for å komme opp på 8 prosent til 20 milliarder kroner. Denne beregningen ble gjort i 2007.

Det finnes ingen oversikt over planlagte investeringer for sykkelveier i kommunene.

Ingen byer og tettsteder i Norge har et sammenhengende sykkelveinett. Men på nord-Jæren fins Norges eneste sykkelekspressvei og den er superstilig.

Nasjonal sykkelstrategi 2010 — 2019 sier følgende:

Strategien peker på et sammenhengende sykkelveinett som det aller viktigste tiltaket. Det er derfor vi har dette i vårt program. Strategiens viktigste punkt utover det:
Sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre minst 8% av alle reiser.
I byer og tettsteder skal sykkeltrafikken dobles.
80% av barn og unge skal gå eller sykle til og fra skolen.

Se også:
Syklistenes landsforening: “Ingen partier er sykkel-partier”
Les mer om hva Akershus Venstre vil gjøre for gang- og sykkelveier her (program 2011-2015).
Sammenlikning av de ulike partienes sykkelpolitikk (word doc)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**