Landbruk – en næring for fremtiden!

Vi har behov for et landbruk med variert bruksstruktur, både av beredskapshensyn og for å sikre trygg mat. Landbruket skal derfor ha en viktig plass i framtidens Sarpsborg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Landbruk, korn

Foto: Microsoft

Vi ønsker at statens overføringer skal inneholde færre øremerkinger og enklere retningslinjer. Vi vil bevare lokalt mangfold i landbruket, og av den grunn bedre vilkårene for lokal foredling og omsetning. Det er viktig at gründermentaliteten får en sentral plass innenfor landbruket.
Sarpsborg består av 79 km2 dyrket mark. Omdisponering av matjord får store konsekvenser for våre etterkommere. Dersom matjord blir omdisponert må man etterstrebe at dette erstattes med nytt oppdyrket areal med samme produksjonsverdi. Vi må produsere en stor del av maten lokalt. I dag er kun halvparten av maten vi spiser norskprodusert.
Satsing på lokal produksjon av mat og drikke basert på lokale råvarer er viktig for framtida til norsk landbruk, reiselivsnæringen og for levende samfunn. Derfor bør vi stimulere til økt lokal småskalaproduksjon av øl, vin og sider, og dermed også til økt verdiskaping. Det må i tillegg være mulig for bøndene å selge dette fra eget gårdsutsalg.
Venstre ser på bonden som en selvstendig næringsdrivende og er opptatt av at næringsdrivende skal ha trygge og forutsigbare ordninger med hensyn til blant annet trygderettigheter og sykepenger.
Per i dag står vi ovenfor mange utfordringer i landbruket. På den ene siden presser vi på for å få større enheter, rasjonalisering og mer effektivitet. Samtidig ønsker vi å fokusere på miljøet, og ord som kortreist mat og kulturlandskap begynner å bli utslitte utrykk. Vi trenger handling og en politikk som er helhetlig. Vi må tenke globalt og handle lokalt.
Matproduksjon til egen befolkning har vært en sak for landets ledere i flere hundre år. Dette er en politisk sak, og et samfunnsanliggende også nå. Det dreier seg om bondens mulighet til å drive egen næring.

Margrethe Nettelhorst Motzfeldt
tredjekandidat, Sarpsborg Venstre