Vi har framtidsretta næringspolitikk

Her er svar til dem som synser om Venstres næringspolitikk i Kragerø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Et kreativt og verdiskapende Kragerø

Venstre vil det skal være like naturlig å starte sin egen arbeidsplass som å være arbeidstaker. Vi vil jobbe for at folk i Kragerø får stimulert sine skapende evner gjennom skole og arbeidsliv; få flere til å tro på egne ideer og få dem til å satse. Entreprenørskap og gründervirksomhet i grunnskole og videregående må vektlegges i større grad. Venstre vil jobbe for et mangfoldig og bærekraftig næringsliv. Kortreist mat, lokale håndverkere og kunstnere vil kunne være inspirasjonskilder for nye næringer. Et kulturhus for hele regionen vil være en næringsstimulerende magnet i byen.

Venstre vil:

At primærnæringene i kommunen ivaretas og utvikles bærekraftig.
Videreutvikle reise og opplevelsesnæringer.
At næringsnettverk etableres for utvikling og nyskaping innen reiseliv, turisme, lokal mat og håndverkstradisjon og kunst – og kulturopplevelse.
At gårdeierforening, kommune, sentrumsforening, industri og håndverksforening og Visit Kragerø blir et kraftforum for "Ny giv" i sentrum.
Ha eget næringsråd uavhengig av formannskapet. Næringssjefen rapporterer hit.
Etablere offentlig/privat fond for innovative ideer og prosjekter med stort verdiskapende potensiale. (PIFF= Prosjekt i første fase)
Ha Vekst i Grenland for å styrke næringslivet i hele arbeidsmarkedsregionen.
Ha Grenlandssamarbeidet med bl.a. klimareduserende tiltak.
At Vestmar Opplæringssenter utvikles videre som den gode innovatør.
Ha kulturhus for Vestmar-regionen midt i Kragerøs hovedgate mot sjøen.
Ha et aktivt og robust bibliotek som et "hjerte" i byen og i det nye kulturhuset.
At ungdomsarenaer tilrettelegges med Black Box, scene, etc i kulturhuset.
Tilrettelegge for et levende kystkultursenter i Tallakshavn.
At "Gamle Kragerø" v/Kystlaget blir enda mer integrert i opplæring og opplevelsessammenhenger i kommunen og får sin plass på Barthebrygga.
At festivalene i kommunen får forutsigbare rammer.
At lag og foreninger stimuleres og videreutvikles ved kommunal støtte.
Ha økt satsing på økoturisme, miljøsertifisering, kortreist mat, rettferdig handel.
Ha opplevelsesaktiviteter knyttet til lokal kultur og historie både i byen, skjærgården og i resten av kommunen.
At infrastrukturen i kommunen er god. For å sikre infrastrukturen i skjærgården, bør Fjordbåtselskapet blir et heleid kommunalt selskap.
At Kragerø kommune blir digitalisert i tråd med visjon "e-kommune 2012."
At politistasjonen forblir lokalisert i Kragerø sentrum.
Få til Næringshage for frie yrker på Stilnestangen.
Tilrettelegge for å få innvandrerne i Kragerø inn på arbeidsmarkedet.
Tilrettelegge for sjønære områder for grønn næringsetablering som også kan kombineres med bolig og fritid.(Aatangen)
Ha veiledningstjeneste for primærnæringer, håndverkere og andre næringsdrivende i samarbeid mellom Telemark Fylkeskommune, Kragerø kommune, lokale banker og NAV. Veiledningstjenesten organiseres av Næringsrådet.
At kommunens ansatte (i samarbeid med GKI) settes i stand til å konkurranseutsette arbeid og tjenester og kvalitetssikre disse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**