Venstres 8 punkter for et bedre lokaldemokrati

— Borgerne finner selv de beste løsningene lokalt! Det sier Svein Abrahamsen, bystyrekandidat for Venstre. — Derfor er det viktig at vi arbeider for å legge til rette for åpenhet og innsyn, samt gir borgerne muligheter for å påvirke beslutningene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lokaldemokratiinnside

Venstre har gjennom den siste perioden fremmet en rekke saker for å styrke lokaldemokratiet. Vi har i stor grad rettet oppmerksomheten mot borgernes mulighet for innsyn i hva kommunen arbeider med, og hvordan beslutninger tas. Kunnskap er en forutsetning for deltakelse, og Haugesund kommune har her et stort forbedringspotensiale.

•Fremme meroffentlighet
Alle kommunale virksomheter skal fremme meroffentlighet. Dette gjelder også virksomheter som er helt eller delvis eid av Haugesund kommune.

•Åpne møter
Venstre vil at alle møter skal være åpne. Dette gjelder også styremøter i de ulike kommunale og interkommunale selskapene som ivaretar en rekke forskjellige samfunnsmessige oppgaver

•Bedre og gratis informasjon
Venstre vil at all kommunal informasjon som ikke er unntatt offentlighet, skal gjøres gratis tilgjengelig og lett søkbar på kommunens nettsider

•Overføring av alle møter på nett
Venstre vil ha lyd-/videooverføring av møtene i bystyret, formannskapet og alle de andre politiske utvalgene i kommunen.

•Innføre lobbyregister
Alle som tar kontakt med kommunen skal føres i et eget lobbyregister, så sant slik kontakt ikke skjer som privatperson og gjelder private forhold.

•Innføre ungdomsråd
Det er viktig at også unge borgere får være med å forme sin egen fremtid. Vi ønsker et ungdomsråd/ungdommens bystyre som kan fremme saker ungdom er opptatt av

•Fremme innbyggerinitiativ
Innføre "åpen spørretime" og informere om og oppfordre til innbyggerinitiativ

•Gi borgerne mulighet til å bli hørt
Bruke åpne høringer i saker som gjelder store grupper av innbyggere og/eller der det er konflikt mellom særinteresser og fellesskapets behov.

Hva har vi gjort?
Det er lett å presentere positive forslag i en valgkamp. Vi mener at politikere og partier også må vurderes basert på hva de har gjort, ikke bare på hva de lover å gjøre.

Haugesund Venstre har tatt opp ulike forhold knyttet til lokaldemokratiet, både i budsjettsammenheng og gjennom interpellasjoner og spørsmål i bystyret.

Vi har satt av midler til ungdomsråd i våre budsjetter, og vi har stilt spørsmål ved åpenhet i kommunen, både i forhold til politiske saker, men også i forhold til administrasjonens arbeid.

Vi har etterlyst bedre informasjon til byens borgere om politiske saker og prosesser, og vi har fått gjennomslag for at bystyret skal behandle en ny informasjonsplan, der prinsippet om meroffentlighet spiller en viktig rolle.

Vi har også tatt initiativ til at flere politiske møter skal overføres på internett, samt stilt spørsmål ved behovet for lukkede møter når særlig ømtålige saker skal behandles.

Vi er ennå ikke i mål med å gjøre Haugesund til en åpen og gjennomsiktig kommune, der borgerne har innsyn i hva folkevalgte og administrasjonen arbeider med. Det er et arbeid vi gjerne vil fortsette med. For Venstre er den enkelte borgers rett til kunnskap og innsyn viktigere enn politikernes og systemets ønske om arbeidsro.

Venstre setter folk først!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**