Venstres 10 punkter for bedre velferd

Venstre vil gi mer til dem som trenger det mest! Det sier Tove Iren Tørresdal om Venstres velferdspolitikk. Det viktigste i velferdspolitikken er at vi setter folk først, og at vi ikke lar systemene bli et mål i seg selv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Velferdsinnside

Velferd er en viktig del av kommunenes grunnleggende oppgaver. De fleste av kommunens borgere trenger til vanlig ikke hjelp til å leve sine liv, men alle har på et eller annet tidspunkt behov for assistanse fra det offentlige. Da er det viktig at vi klarer å prioritere slik at vi er i stand til å yte mer til dem som trenger det mest.

Her er Venstres 10 punkter for bedre velferd:

•Omsorgsboliger med bemanning
Venstre vil bygge omsorgsboliger til eldre med heldøgns bemanning.

•God samhandling mellom tjenester
Vi vil arbeide for å sikre god samhandling mellom de kommunale tjenestene og spesialisthelsetjenesten.

•Gode botilbud for rusavhengige
Vi vil prioritere tilbud om bolig og botrening for de som trenger det. Kommunen må sikre et tilbud som gjør at den enkelte kan lære å bo i egen bolig.

•Lavterskeltilbud til rusavhengige
For rusavhengige som ikke klarer å bryte ut av rusbruken må det finnes et lavterskeltilbud. Venstre ønsker å få vurdert etablering av sprøyterom i Haugesund som en del av et helhetlig tilbud.

•Bedre tilbud til funksjonshemmede
Venstre vil arbeide for bedre støtte til familier med funksjonshemmede barn. De må bl.a. sikres avlastning og muligheter for ferie.

•Økt innsats mot barnefattigdom
Venstre vil ha økt innsats mot barnefattigdom. Barnetrygden skal ikke regnes som del av familiens inntekt ved tildeling av sosiale ytelser.

•Styrke gjeldsrådgivningen
Venstre vil styrke gjeldsrådgivingstjenesten i Haugesund.

•Sikre ressurser til barnevernet
Venstre vil sikre barnevernet nødvendige ressurser og kompetanse.

•Bedre arbeidsforhold for ansatte
Vi vil arbeide for større stillingsandeler i omsorgssektoren, og støtte tiltak som reduserer omfanget av ufrivillig deltid i kommunen.

•Forebygging foran reparasjon
Venstre ønsker å øke innsatsen knyttet til forebyggende arbeid, og vil fortrinnsvis at det satses på tiltak som har dokumentert effekt.

Hva har vi gjort?
Det er lett å presentere positive forslag i en valgkamp. Vi mener at politikere og partier også må vurderes basert på hva de har gjort, ikke bare på hva de lover å gjøre.

I forrige periode har Venstre blant annet foreslått følgende tiltak:

Arbeidet for å etablere et trinn to for rusavhengige som trenger botilbud. Dette har vi også satt av midler til i budsjettforslagene våre.
Foreslått tiltak for bedre helsetjenester for rusavhengige
Bevilget midler til å etablere helsestasjon for eldre ved Havnaberg Seniorsenter
Fremmet interpellasjon om vold i nære forbindelser og bedt om handlingsplan for ofre for slik vold.
Styrket barnevernet gjennom økte bevilgninger og bedret bemanning ved barnevernet
Støttet planene om å etablere et forsterket sykehjem i lokalene ved Revmatismesjukehuset
Satt fokus på behovet for boliger for vanskeligstilte, herunder rusavhengige, og pekt på behovet for å kvalitetsikre tjenestene til denne gruppen.

Haugesund kommune står overfor store utfordringer innen velferdsektoren i den kommende perioden. Samhandlingsreformen skal settes ut i livet, og kommunen får nye oppgaver i tilknytning til denne. Vi må være beredt til å ta fatt på disse oppgavene.

Som regionsenter for en region på over 100 000 innbyggere, må vi også bidra til å løse regionale utfordringer. Et eksempel på slike utfordringer er behovet for nytt fengsel i vår region, en sak Venstre fremmet allerede våren 2007.

Venstre setter folk først, og mener at vi må gi mer til dem som trenger det mest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**