Servicekontor for næringslivet

Dynamisk, livskraftig, moderne og høykompetent er karakteristikkene av Bærum. For ifølge NHO og Vista Analyse er kåret Bærum til landets beste næringslivskommune i 2011. Her vises det til næringslivet vårt er av de flittigste til å utnytte Innovasjon Norges og Forskningsrådets støtte til forsking, utvikling og internasjonalisering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Mange av Bærums arbeidsplasser er hovedkontor, men mange små og mellomstore bedrifter er leverandører til disse store bedriftene.
Venstre tror at det kan bli en større samhandling mellom næringslivet, kommunen og andre offentlige myndigheter. Kommunen kan gjennom sine innkjøp og langsiktige avtaler bli en utviklingspartner for næringslivet, dersom anbudskonkurranser gjøres til arena for innovasjon. Det betyr ikke "billigst mulig", men best mulige offentlige anskaffelser. Venstre tror på en miks av både private og offentlige tilbydere innen tjenestesektorer som tradisjonelt har vært offentlig drevet. Offentlige tilbud må innrettes etter like strenge kvalitetskrav og etisk standard som kreves av private leverandører, slik at aktørene i fri konkurranse kan tjene som hverandres korrektiv.

Venstre vil ha mer etablererveiledning for oppstartsbedrifter. Næringslivet må inviteres til holdningsskapning for entreprenørskap blant lærere, elever og blant frivillige ungdomsorganisasjoner.

Gjennom å etablere et servicekontor for næringslivet etter modell fra Oslo, ønsker vi å gi forutsetninger for at små- og mellomstore bedrifter og nyetableringer skal stå bedre rustet innenfor de rammebetingelsene man befinner seg i.
Dette vil kunne være tjenester som;
-Lokalt forankret rådgivning for små og mellomstore bedrifter og etablererveiledning samt
nettverksbygging med etablert næringsliv gjennom samarbeid med Bærum
kommune, Bærum næringsråd og andre.
-Kursprogram innen regnskap, anbudsprosesser, markedsføring etc.
– Bevilling og løyve behandling, samt kurs og veiledning i forbindelse med disse.

Venstre vil legge til rette for bedriftsmiljøer og næringshager der flere små og gjerne nystartede virksomheter kan dele fasiliteter som kantine, resepsjon etc. Slik kan man dele kompetanse, spre gründerholdning og oppmuntre eksisterende virksomheter til knoppskyting av nye bedrifter med nye løsninger for nye behov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**