Politisk regnskap for perioden 2007 – 2011

Mange velgere er naturlig nok opptatt av hva partiene utretter – ikke bare hva de sier de vil gjøre. For å si noe om dette har vi laget vårt politiske regnskap, som kan leses her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Teksten nedenfor er hentet fra vårt program/-brosjyre. Hele programmet kan du lese her.

Samarbeid
Kommunestyregruppa i Orkdal Venstre avslutter en periode der våre representanter har spilt en aktiv rolle i den positive utviklingen i Orkdal. Venstre har deltatt i en flertallskonstellasjon med Orkdalslista, Sp, KrF og H i budsjettarbeidet. Gjennom slikt samarbeid får vi muligheten til å påvirke i større grad.

Satsing på skole
Venstre står bak utbygginga ved Grøtte skole. Vår representant i byggekomiteen, Jorunn Wormdahl Asbøll, har vært en av kommunestyrets fremste i kampen for denne utbygginga. Vi har også vært aktive når det gjelder innholdet i skolen og jobbet for å styrke budsjettpostene til skolenes drift når andre har ønsket å kutte.
Orkdal vidaregåande skole har vært gjennom en turbulent periode med forslag om reduksjon i studietilbudet og en minimal utbygging. Gjennom aktivt arbeid mot fylkeskommunen har vi, sammen med andre, påvirket at skolen fikk beholde sine tilbud. I tillegg er vi glade for at skolen til slutt ble såpass omfattende renovert. I tråd med forrige program var det helt naturlig for Venstre å stå aktivt på slik at Follo fikk en fullt utbygd idrettshall.

Barnehager
I perioden er det bygget ny avdeling ved Rianmyra, nybygg på Grøtte og ny barnehage på Svorkmo. Tilbudet på Gjølme er utvidet. Venstres programfestede ønske om 2 opptak er både innført og utvidet. I dag får alle plass når barnet fyller 1 år.

Kultur og idrett
Orkdalshistoria kom med sitt første bind i november 2010. Venstre har vært en aktiv pådriver for å finansiere prosjektet. Vi ser fram til fortsettelsen. Gjennom arbeidet i kulturutvalget har Venstre støttet prosjekter som Strandheim kunstfestival, Oktoberrock, Vannspeilet 2011, Landsfestivalen for bygdeungdomslag, NM i trekkspill, filmen "Kampen om Thamshavnbanen" m.m. Arne Grønset har vært en svært aktiv leder av kulturutvalget i siste periode. Orkdal Venstre vil alltid gå inn for å støtte lokale kulturarbeidere med gode ideer.
Det har vært en formidabel satsing på støtte til utbygging av idrettsanlegg siste periode. Støtten er fordelt over hele kommunen, Gammelosen, Ulvåsvegen, Knykvegen, og er blant annet gått til løypemaskiner, snøskutere, garasjer, ballbinger, utskifting av PVC — holdig armatur, oppkjøring av skiløyper og skatepark. De største investeringene har vært: 7 mill kr til Knyken skisenter, 2 mill kr til Orkla Fjellsportklubbs klatrehall, 1 mill kr til Orkdalsbanken stadion, 1 mill kr til friidrettsbane i Idrettsparken og 28 mill kr til bane 3 og basishall ved Orklahallen, og 3,5 mill kr til full hall på Follo.

Orkdal 2040
Takket være en god innspurt ble sluttresultatet på prosessen meget bra. Orkdal Venstre er godt fornøyd med satsinga på sentrumsutvikling, grønn struktur med oversikt over turveger og plan for nye stier langs Orkla. Vi er også glade for initiativet til ringbusstilbud i Orkdal.

Trafikksikkerhet
Lone Kvålsvoll har vært leder av trafikksikkerhetsutvalget i store deler av perioden. Utvalget har flyttet fokus over på forebyggende og holdningsskapende tiltak. Det jobbes kontinuerlig mot Vegvesenet og fylkeskommunen for å få iverksatt tiltak for myke trafikanter på utsatte strekninger.

Miljø, energi og klima
Venstre er Orkdals mest aktive miljøparti, og vi var aktive i arbeidet med ny klima- og energiplan. Vi kjemper mange kamper for naturvern i arealsaker og for miljø- og energivennlige løsninger både ved kommunale nybygg og private utbyggingsprosjekter. Lavrans Skuterud har vært vårt aktive medlem i miljøutvalget og forvaltningsutvalget.
Venstre tok initiativ til strandsoneplan for Orkdal og gikk imot utbygging i Råbygdfjæra i forbindelse med Orkdal 2040. I miljøutvalget har vi hatt fokus på oppfølging av klima- og energiplanen og miljøarbeidet i kommunen.

Pleie og omsorg
Arbeidet med 26 nye omsorgsboliger ved OPS er startet opp. Disse boligene skal ha heldøgns tilsyn. Det er satset på samlokalisering av Hjemmetjenesten ved Orkdal Helsetun. Nye, restaurerte lokaler er tatt i bruk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**