I arbeiderpartiets annonse i HA, 24 august, forsøker Ordføreren å ufarliggjøre kommunens gjeldssituasjon. Dette er et nytt eksempel på at posisjonens mangel på økonomistyring bare kan forsvares med omfattemde omskriving av fakta. Jeg vil gi honnør for kreativiteten bak annonsen. Med
mindre konkurransetilsynet først gir Halden Arbeiderparti bot for ikke å tydeliggjøre at annonsen er et eksempel på kreativ bokføring, anbefaler jeg at annonsen blir nominert til Gullrosen for beste underholdningsbidrag i 2011.
Her kan man virkelig fråtse i eksempler på kreative virkemidler. Betegnelsen "regnskapsmessig overskudd" på det faktum at kommunen de siste årene har saldert regnskapet med sparepenger, er et genialt selvironisk grep. Leserne kan merke seg at man i tillegg valgte å saldere 2010-regnskapet,
mot revisors betenkninger, med utestående fordringer debitor ikke vedkjenner seg. I tillegg er låneavdragene justert ned i fjorårets regnskap slik at det vil ta over 50 år å nedbetale kommunens nåværende gjeld med denne avdragstakten..
Den uansvarlig lave avdragstakten er årsaken til at man klarer å framstille Haldens finansutgifter som lave sammenlignet med nabobyene. Da blir det enda et humoristisk, om enn litt tragikomisk, grep å forsøke å framstille dette tallet som indikasjon på sunn økonomi.
Åpenhet og oppriktighet er forutsetninger for å nyte de kvalitetene vi har i Halden samtidig som vi
retter på det som må rettes på. For å skape et forutsigbart og godt tjenestenivå innenfor trange økonomiske rammer, må vi se på de økonomiske utfordringene med åpne øyne. Det er en av grunnene til at Venstre har valgt "Et åpnere Halden" som slagord for denne valgkampen.
Med hilsen
Geir Helge Sandsmark
Ordførerkandidat for Venstre i Halden
Innlegget ble trykket i HA 27. august