Ny ishockey-areana

Venstre er positiv til forslaget om ny ishockey-arena. Men vi hiver oss ikke på uhemmet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ulf Trenum

Foto: Tommy Ødegaard

For det hele skal finansieres, og det i en kommune med lånegjeld på ca 3,5 milliarder kroner og en gjeldsgrad på hele 85 %. Salg av tomten der Stjernehallen ligger i dag er heller ikke noen magisk løsning på finansieringsproblemet. Det området ligger innefor markagrensa, og i følge nylig vedtatt kommuneplan vil det være uaktuelt med boligbebyggelse i det området i "all" fremtid. Det må alle politiske partier forholde seg til.

På samme måte må alle politikere forholde seg til et overordnet vedtak i bystyret sist høst, om ikke å øke lånegjelden i kommunen, den såkalte handlingsregelen. Da blir det svært vanskelig å finansiere kommunens andel i det prosjektet som Stjernen har presentert.

Slike ting som dette vil de andre partiene helst ikke vil bli minnet på om i valgkamptider, når valgkampen går ut på å forlove seg langt ut over anstendighetens og kommuneøkonomiens grenser for å vinne kortsiktige stemmer. Men at byen har bruk for en arena er jeg ikke i tvil om. Da må den innarbeides i kommunens handlingsplan og prosjektet må prioriteres opp mot mange andre investeringer. Slik driver man en kommune økonomisk ansvarlig, og det er nettopp det Venstre vil gjøre i Fredrikstad om vi får nok støtte til valget.

Ulf Trenum
Gruppeleder og 1. kandidat Fredrikstad Venstre