Venstres 8 punkter for bedre økonomistyring

For at vi skal kunne gi byens borgere de beste tjenestene og sørge for at de som trenger offentlige tjenester mest, får disse, er det avgjørende at vi har kontroll på kommunens økonomi. Venstre har i hele forrige periode tatt til orde for bedre økonomistyring i Haugesund. Det vil vi fortsette med også i denne perioden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lånte penger

Etter vår oppfatning er det flere ulike grep som må tas for å få kontroll på kommunens økonomi i den kommende perioden. Vi må både redusere driftsutgiftene og investeringsutgiftene. For å få til dette, samtidig som vi opprettholder et forsvarlig nivå på tjenestene, må vi prioritere de primære oppgavene kommunen har.

Haugesund kommune har en høy lånegjeld. Det betyr at vi bruker en uforholdsmessig stor del av driftsmidlene til å betale renter på lån. Nye investeringer som øker den samlede lånegjelden, vil gjøre denne situasjonen verre. Vi må derfor redusere investeringstakten, slik at vi klarer å redusere kommunens gjeld.

Dette vil frigjøre midler som kan brukes til tjenester for byens borgere. I en periode vil det likevel være fornuftig å bruke disse midlene til ekstra nedbetaling av lån. Dette vil gi en langsiktig virkning, og det vil bidra til å gi kommunen en langt mer robust økonomi.

Vi må også ha en nøye gjennomgang på hvilke tilbud det er naturlig at kommunen gir borgerne, og hvilken kvalitet disse tilbudene skal ha. Kommunens primære oppgaver er etter Venstres mening knyttet til skole og velferd. Dette er områder som i så stor grad som mulig må skjermes for kutt i tjenestene.

Det er også viktig at vi forsøker å effektivisere bruken av skattebetalernes penger. I den sammenhengen må vi også se på hvilke tjenester som kan utføres av andre enn kommunalt ansatte, og om dette lar seg gjennomføre av private, med samme kvalitet, men med lavere kostnader.

Venstre mener at realistiske budsjetter og økonomiplaner gir den beste økonomistyringen. Vi har i hele forrige periode levert alternative budsjetter innenfor rammene av rådmannens forslag og vurderinger. Det vil vi fortsette å gjøre også i den kommende perioden.

I dette programmet har vi tatt til orde for en vesentlig endring av den politiske kursen i Haugesund. Vi har bevisst fokusert på det vi mener er de viktigste områdene for kommunens virke. Mange av disse tiltakene vil medføre økte kostnader for kommunen. Skal vi klare å gjennomføre dette, må det reduseres i andre kostnader, på andre områder.

Bedre økonomistyring og en bedre kommunal økonomi er derfor en forutsetning for at vi skal kunne gjennomføre den politikken vi går til valg på. Erfaringene etter denne valgperioden gjør at vi er optimistiske i forhold til at vi skal klare dette.

Her er Venstres 8 punkter for bedre økonomi og økonomistyring i Haugesund:

•Redusere investeringer
Vi må redusere investeringene, slik at disse står i forhold til hva vi har råd til. Vi må prioritere kjerneoppgavene først.

•Redusere låneopptaket
I den kommende perioden må vi redusere låneopptaket og bedre egenfinansieringen av investeringene vi gjør.

•Økt nedbetaling av gjeld
Vi må øke nedbetalingen av kommunens gjeld og redusere rentekostnadene.

•Bedre vedlikehold
Jevnlig vedlikehold reduserer behovet for store investeringer.

•Vurdere kostnad i forhold til nytte
Vi må vurdere nye investeringer i forhold til hvilken nytte vi har av dem. Vi må også prioritere kjerneoppgaver som utdanning og velferd i driftsbudsjettene.

•Aktiv økonomistyring
Politikerne må ta aktivt del i økonomistyringen, og vi må tørre å stramme inn ved behov.

•Realistiske budsjetter
Budsjettene må være realistiske,, både når det gjelder inntekter og utgifter, slik at vi ikke går på unødvendige budsjettsprekk. Vi må vise streng budsjettdisiplin.

•Klare prioriteringer
Vi må prioritere nødvendige tjenester til borgerne framfor "flotte prosjekter". Å prioritere betyr også å kunne si nei til noe, fordi vi sier ja til noe annet. Venstre prioriterer oppgaver som er nødvendige for unge, eldre og de som ikke kan klare seg selv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**