Venstre + Kvithei

Venstre tar miljøet på alvor. Det viser vi både i vårt lokale valgprogram, men også ved konkret handling i f.eks Kvitheisaken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Rita Torland, 4. kandidat fra Sola Venstre, ble intervjuet i Solabladet for en tid tilbake og forklarte der hvordan Venstre ville bevare Kvitheiområdet. og naturressursene som finnes der.

Venstre har gjennom hele prosessen talt for å ha en kommunal kontroll over den foreslåtte utbyggingen. Når det nå har blitt påvist verdifulle naturressurser i Kvitheiområdet, er vi veldig glade for at vi fikk flertall for dette.

Samtidig arbeider vi for å få flertall for en bevaring av naturområdene i Kvithei, slik at vi både kan opptre i henhold til naturmangfoldsloven, men også fordi vi ønsker å håndheve jordvernet i en presset kommune. Krav til miljøvern skal samtidig stilles opp mot kravet om en forsvarlig kommuneøkonomi. Sola kommune har betalt 46 millioner for å erverve seg Kvitheiområdet.

Våre forslag til å bevare Kvithei er som følger:

•Det må vurderes om kjøpet kan omgjøres ihht avhendingsloven.

•Vi vil forsøke å få inn statlige midler for å kunne verne området.

•Et siste alternativ, er å måtte gå inn for en skånsom utbygging, som i størst mulig utstrekning tar vare på de miljøkvaliteter som finnes og som ivaretar de krav som er satt frem i naturmangfoldsloven. Det innebærer også at man må finne frem til alternativ atkomstvei.

Befaring i Kvithei

Foto: Anja B. Endresen