Velferd der du bor!!

Norge har et velferdssystem vi kan være stolte av. Likevel faller mange i dag utenfor det etablerte systemet, og blir avhengig av sosialstøtte fra kommunen. For å sikre at vårt velferdssystem er bærekraftig og har en lang levetid er det behov for endringer. Ny teknologi, nye arbeidsformer, endring og forbedring av tjenester er viktig for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Erik Hørluck Berg, Venstres Ordførerkandidat i Modum

Foto: Edda Neverlien

I takt med samhandlingsreformen, hvor flere helse- og omsorgstjenester skal overføres fra spesialisthelsetjeneste og stat, til primærhelsetjeneste og kommune, er det viktig at Modum kommune er i stand til å møte disse utfordringene.
En endringsbasert og effektiv, men fortsatt offentlig helse- og sosialtjeneste er svært viktig i denne sammenheng. Et forebyggende fokus på helse, og en tidlig innsats overfor barn og ungdom med utfordringer er viktig. Dette hindrer ofte at problemene forsterkes, både for enkeltmennesket og samfunnet. Forebygging av helseproblemer, både fysiske og psykiske, skjer på flere arenaer enn i helsetjenesten. Selvfølgelig skal kommunen tilby gode og riktige helsetjenester, men forebyggende innsats i barnehage, grunnskole og SFO er minst like viktig.
I løpet av få år vil demens være en større helsemessig utfordring for kommunen og dens innbyggere enn noe annet helseproblem. Det må skapes arenaer hvor det offentlige/kommunen, pårørende, frivillige organisasjoner, og privatpersoner i fellesskap kan finne gode løsninger.

For venstre kommer folk først!!

Erik Hørluck Berg
Ordførerkandidat