Skrytelister og annet i lokalpolitikken

Leserbrev i Strandbuen 24. august av Einar Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I Strandbuen av 17. august har Alf Henning Heggheim, Sp. og Leif Nieuwejaar, Ap. leserinnlegg henholdsvis vedrørende Senterpartiets påvirkning i lokalpolitikken og at lærerne er skolens viktigste ressurspersoner.

Strand Venstre har noen korte kommentarer til innleggene.

Til Sp. skryteliste: Det er ikke tvil om at Sp. ved Alf Henning Heggheim har vært en aktiv bidragsyter i lokalpolitikken. Imidlertid synes vi han overdriver partiets initiativ og innflytelse. I den siste valgperioden har det i stor grad, bortsett fra første året, vært stor politisk enighet om de fleste saker. Slik vi registrerer det, har det vært to saker hvor det fremkommet stor uenighet, 1. Eiendomsskatten og 2. Ryfast.

I en skryteliste nevner man selvsagt ikke det ubehagelige i politikken. Det er et faktum at Sp. ved Alf Henning Heggheim var aktiv pådriver for å heve satsene i kulturskolen, slik at Strand i dag fremstår på topp i Norge. Dette står i sterk kontrast til at han som Sp. ordførerkandidat i Strand i Stavanger Aftenblad den 18. august. uttaler ,« det viktigste er å få på plass et nytt kulturhus på Jørpeland». Er dette virkelig Sp. hjertesak ? Eller er Sp. på jakt etter byvelgerne på Jørpeland-hva er egentlig motivet ?

Når det gjelder Leif Nieuwjaars innlegg, ser Strand Venstre at deler av dette i stor er sammenfallende med vårt syn. Imidlertid finner vi å måtte komme med noen korreksjoner. Som tidligere gruppeleder og kommunestyrerepresentant for Strand Ap., må jeg ta ansvar for den skolepolitikk som ble ført i de to perioder vi «styrte» kommunen. Det er tross alt her grunnlaget ble lagt, dette synes Leif Nieuwjaar helt å ha glemt. Videre ser han også helt bort fra at Strand Ap. de siste årene har støttet et budsjettflertall i kommunestyret, hvor en blandt annet utsatte den meget påkrevede utbyggingen av Jørpeland Ungdomsskole.

Det er viktig overfor velgerne at vi som lokalpolitikere tar ansvar for våre beslutninger og at vi er sannferdige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**