Skjenkefjas fra Ap

Anders Skoglund (V) slakter Aps forslag om å utvide skjenketidene under Bergensfest. – Venstre foreslo en skjenketidsendring så sent som i juni. Det stemte Ap mot.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Anders_Skoglund_pressbilde_2011

Foto: Tor Blaha

Venstre er enig i at hensyn til kulturlivet som for eksempel Bergenfest tilsier at skjenkereglementet må endres. Dette har partiet ment lenge. Anders Skoglund mener Aps snuoperasjon oser av populisme.

– Ved tidligere anledninger har Ap stemt mot en liberalisering. Noen av deres representanter latterliggjorde sågar forlaget da det kom fra Venstre. Nå er det valg, og nå er de plutselig for.

Partiet mener konsertscener og kulturaktører har behov for at den innskrenkingen byrådet gjorde blir reversert.

– For Venstre er det viktig at skjenkereglementet stimulerer til kulturaktivitet og samtidig hindrer vold. En ordning med økte og differensierte skjenketider vil gjøre at ikke alle skal ut i drosjekø samtidig, mener Skoglund.

Gledelig om Ap har snudd
For oss er det selvsagt gledelig dersom Arbeiderpartiet har snudd i synet på utelivsnæringen, men det står ingenting i det politiske programmet deres, og så sent som denne måneden svarte Harald Schelderup på forespørsel fra bransjen at Ap ønsker å holde skjenketidene slik de er. Da sliter partiet med troverdigheten i dette forslaget, avslutter Skoglund.

Les om saken på side 9 i Bergensavisen fredag 26. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**