Nye kritiske spørsmål om motorveien på Tasta

-Jeg er ikke overrasket over Fylkesmannen i Vest-Agder, som stiller kritiske spørsmål om kvaliteten i arbeidet med plan 2236 Eiganestunnelen som rammer mennesker og miljø på Tasta hardt, sier Venstres Helge Solum Larsen. Venstre har siden starten av planleggingen vært kritisk. Du kan lese hele brevet fra Fylkesmannen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Eiganestunnelen E39 Tasta

Foto: !

Planen er vedtatt av partiene Ap, Frp, Høyre, KrF og Sp.
Les også, eller bruk søkeord ‘Tasta’ i høyre marg:
Den verst tenklige løsningen for E 39
Flertallet ønsker enorm motorvei på Tasta
Venstre om E39: – Det er ennå mulig å gå inn for den miljøriktige lange tunnelen som skåner boliger

Fylkesmannen ber om nye utredninger. Det vises til at regelverket for bygging av tunneler brytes. Det kun er 20 meter fra påkjøringsrampen til det nye Smiene-krysset til inngangen til den nærmeste tunnelportalen. Ifølge retningslinjene for tunnelsikkerhet er dette altfor lite. I en 60-sone skal denne avstanden minst være 166 meter, ifølge fylkesmannens kontor.

I tillegg til å besvare en rekke spørsmål om dette forholdet, må kommunen også vurdere anlegget i forhold til de miljørettslige prinsipper i naturmangfoldloven. Fylkesmannen spør om loven er fulgt i planleggingen.
Det bestilles også et møte med Stavanger kommune og Statens vegvesen om støy, da støysonekartene ikke er i tråd med reglene.

Fylkesmannen varsler også befaring for å ta området nærmere i øyesyn.

Les brevet fra Fylkesmannen her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**