For familien hennes var det først og fremst et bevisst miljøvalg å kjøpe el-bil, men lave driftskonstader ble også tatt med i regnestykket i forkant av kjøpet.
Jeg tror ikke el-bil er den ene store klima- og miljøløsningen, men den er ett av flere bidrag. Det er viktig å ta i bruk nye teknologier, mener Schytz.
Les hele saken i Østlandets Blad.
Venstre har den mest ambisiøse politikken når det gjelder miljøbiler. Målet er å halvere utslippene
fra bilparken innen 2020. Det er Venstre som har fått gjennomslag for avgiftslettene og mange andre fordeler som gjør elbilene til attraktive valg.
Dette har Venstre gjort for elbilen:
I Bondevik II-regjeringen fra 2001-2005:
– Gitt el-biler tilgang til å kjøre i kollektivfeltet
– Innført ordninger med gratis offentlig parkering
– Gitt elbiler fritak fra bomavgift
– Gitt elbiler fritak for engangs- og årsavgift.
– Innført lavere avgiftsgrunnlag ved bruk av elbil som firmabil, og for kjøp av nye elbiler innført "nullsats" når det gjelder merverdiavgift.
Dette har vi gjort lokalt:
– Vedtatt å bygge ut 200 nye ladepunkter for elbil i Akershus innen 2013 (fylkestinget i Akershus)
– I Oslo har det nå blitt bygget ut over 500 ladepunkter for elbil – mange takket være Venstres innsats, og 361 i Akershus.
Les mer om hva Akershus Venstre vil gjøre for samferdsel i vår region her.
Se også: Gjennomslag for Venstre: 7 millioner ekstra til miljøtiltak