Ap sår tvil om bybane til Åsane

Både Arbeiderpartiet og Høyre vingler nå om Bybanens fremtid. – Venstre er snart det eneste partiet som er krystallklare: Vi vil ha Bybanen som bærebjelken i det fremtidige Bergen, understreker Per-Arne Larsen, leder av Åsane Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per-Arne

Det siste utspillet fra Arbeiderpartiet, der Ruth Grung i Åsane Tidende sår tvil om de forskjellige alternative traseene, bekymrer Larsen.
– Med tanke på at Arthur Rasmussen fra Åsanelaget til samme parti avslo denne ideen på debatten som ble arrangert i Åsane forrige uke, er dette utspillet meget merkelig. Og spesielt tanken på at vi fra Åsane ikke skal få et stopp i Bergen sentrum, men må bytte bane på Kronstad, er fra Venstres synspunkt uakseptabelt, sier Venstres bystyrekandidat fra Åsane.

– Hun glemmer også at Bybanen er et svært viktig tiltak for å gi kollektivreisende på strekningen fra NHH til sentrum et godt tilbud. Kun ett stopp i Sandviken vil ikke være særlig tilfredsstillende for beboerne på denne strekningen, og man kan jo spørre seg om hvem som skal fylle opp Bybanen hvis den ikke er tilgjengelig, sier Venstres fylkestingskandidat Alf Helge Greaker, og føyer til at færre reisende betyr færre avganger og dårligere tilbud for de fra Åsane.

Farlig vingling
Mens det er uklart hva Arbeiderpartiet står for, vingles det også i Høyre. Mens Åsane Høyre krever tog, mener bystyrerepresentant for Høyre, Dag Skansen, at Bergen må prioritere bybanen, og stilte seg i debatten i Åsane positiv til Venstres forslag om bane helt til Vågsbotn. Hva som blir den faktiske politikken fra Høyres side er fortsatt uklart.

Alf_Helge_Greaker_pressebilde

– Vi i Venstre mener vi må prioritere å gjøre noe med de tingene vi har kontroll over, nemlig Bybanen. Fremtidige visjoner er flott, men staten og den rødgrønne regjeringen må først rette opp i den sviktende finansiering av Bergensprogrammet, som inkluderer Bybanen, før vi ber om penger til nye prosjekter, mener Greaker.

– Venstre vil supplere Bybanen med et omfattende ekspressbuss-system med hyppige avganger mellom de store terminalene. Det vil kunne ta under kvarteret til sentrum, og enda raskere om vi benyttet Fløyfjellstunnelen. Vi er konsekvent i mot å legge ned bussruter i så stor grad som i man gjorde i Fana, understreker Larsen.

NSB må prioritere Bergensbanen
– Vi har lagt frem en realistisk finansieringsplan for å få Bybanen til Åsane innen 2018 og jeg vil prioritere dette i fylkestinget. Jeg utfordrer Ruth Grung til å bli med på laget og sloss mot sin egen regjering for å få flere statsmidler til Bybanen, sier Greaker.

– Venstre tar gjerne debatter om fremtidige løsninger, og NSB må gjerne fremme sine egne planer, men Jernbaneverket, som er ansvarlige utbygging av skinnesystemer, vil akkurat nå heller prioritere pengene sine på andre akutte utfordringer på Bergensbanen og avvente hvor ny godshavn legges. Det gjør de klokt i, avslutter Larsen og Greaker.

Bybane
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**