Alstahaug Venstre jobber for Tjøtta!

Inger Hansen, en av Venstres toppkandidater på kommunestyrelisten, har skrevet et leserinnlegg om hvordan Alstahau Venstre ønsker å bidra til å utvikle Tjøttasamfunnet. Du kan lese hele innlegget her ved å klikke deg videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Alstahaug Venstre jobber for Tjøtta!

Alstahaug Venstre vil gjerne bidra til å utvikle Tjøtta som senter for sørdelen av Alstahaug kommune, slik Tjøttautvalget beskriver i sin rapport av 07.06 2010.

Dette vil vi gjøre bla.a ved å:

Jobbe for etablering av omsorgsboliger med heldøgns omsorg på Tjøtta
Venstre kjempet for drift ved Tjøtta eldresenter til "the bitter end". Vi mener fortsatt det er behov for – og kan være økonomisk forsvarlig i et større samfunnøkonomisk perspektiv – å etablere et attraktivt omsorgssenter med heldøgns omsorg på Tjøtta. Dette vil kunne avlaste det økende behovet for sykehjemsplasser i kommunen og samtidig gi et verdig og trygt tilbud til den eldre befolkningen i sørenden av kommunen. En slik satsing vil også kunne gi sårt tiltrengte arbeidsplasser lokalt innen omsorgsyrkene.

Jobbe for å opprettholde skoler og bibliotek i distriktet
Grendeskolene er arenaer for både læring, tilhørighet og kultur. Som små og lett tilgjengelige kulturhus er disse skolene avgjørende for utkantene i kommunen. Alstahaug Venstre vil derfor fortsatt være en høylytt stemme for skolene på Tjøtta, Austbø og Søvik. Vi vil ruste opp Tjøtta skole og arbeide for at bibliotektjenesten på Tjøtta og Søvik bygges opp igjen, til nytte og glede for både skole og lokalbefolkning.

Jobbe for bedre kommunikasjonstilbud sør i kommunen
Gode kommunikasjonsmuligheter er en nøkkelfaktor for å få folk til å bosette seg i distriktet. Samferdsel er også avgjørende for næringsvirksomheten i regionen. På lang sikt jobber Alstahaug Venstre for å etablere fergefri forbindelse mellom Tjøtta og Horn. På kort sikt vil vi øke fergekapasiteten i Tjøttabassenget ved å utvide perioden for suppleringsferja og innføre en ekstra ferjeavgang på søndager. Venstre vil i tillegg jobbe for en sen kveldsbuss til Tjøtta som korresponderer med bussen fra Mosjøen og NEX’en. Dette gjør det også mulig for oss Tjøttaværinger å ta et glass vin når vi en sjelden gang spiser ute eller går på kino!

Jobbe for nye arbeidsplasser på Tjøtta og omegn
Venstre jobber for de små bedriftene. Vi ser betydningen av å satse på næringsutvikling og gründere, og ønsker å gi disse konkurransedyktige vilkår. Sørenden av kommunen har muligheter, ikke minst innen naturbasert reiseliv. Alstahaug Venstre vil også legge til rette for en videre utvikling av kompetansemiljøet ved Bioforsk Nord Tjøtta og jobbe for å erstatte Distriktssenterets beklagelige "sentralisering" med nye, statlige arbeidsplasser.

Disse konkrete satsingene til Alstahaug Venstre vil kunne bidra til å styrke Tjøtta og omegn, slik at den søndre del av kommunen også i framtida oppleves som en attraktiv plass å bo og arbeide på.

Inger Hansen
Alstahaug Venstre