Resultatet avgjør

Året 2011 var året da både Arbeiderpartiet og Høyre gikk inn for at staten må ta et langt større ansvar for kollektivsatsingen i de store byene i Norge. Det syntes Venstre er svært gledelig. Venstre har etterspurt en slik politikk i mange år, skriver Borghild Tenden i et leserinnlegg i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre vil ha en omfattende satsing på jernbanen på Østlandet.

Året 2011 var året da både Arbeiderpartiet og Høyre gikk inn for at staten må ta et langt større ansvar for kollektivsatsingen i de store byene i Norge. Det syntes Venstre er svært gledelig. Venstre har etterspurt en slik politikk i mange år.

Senest denne våren foreslo Venstre en omfattende satsing på Intercitytog på Østlandet. Dette fikk ingen støtte fra noen av de andre partiene. Heller ikke fra Senterpartiet, selv om Sundsbø 16. august i ØB prøver å fremstille regjeringens storbysatsing som en suksesshistorie. Kanskje vil dette nå endre seg, og et skikkelig løft for Folloregionem og at endelig kan komme på skinner.

Venstre mener regjeringen mangler ambisjoner for jernbanen. Penger er viktig, men måten man bruker de på er også avgjørende. Venstre mener det bør opprettes en egen prosjektorganisasjon for
gjennomføring av InterCity-prosjektet på Østlandet, som inkluderer strekningene Oslo—Halden, Oslo—Skien og Oslo—Lillehammer, samt en ny forbindelse til Hønefoss og oppgradering av jernbanen mot Stockholm.

Venstre Borghild Tenden har i en årrekke kjempet for et bedre kollektivtilbud.

Foto: Ingvild Boe Hornburg

En realisering av InterCity-strategien, med krav om betydelig høyere tempo enn så langt, bør ha en egen prosjektorganisasjonen som har fullmakter til å gjennomføre effektiv planlegging og en fullstendig finansieringsplan på plass når den etableres, dersom den skal kunne gjøre en bedre og raskere innsats enn det man har sett av jernbaneutbygging så langt.

Kanskje får Venstre endelig gjennomslag for en fornuftig kollektivpolitikk, som vi har slåss for i mange år. Men det gjenstår å se når milliardene skal fordeles på de neste års statsbudsjett.

Borgild Tenden,
Stortingsrepresentant for Venstre

Venstre mener vi må få et sterkere statlig engasjement for å løse regionens, og dermed landets samferdselsutfordringer. Vi vil spesielt følge opp at nytt dobbeltspor Oslo-Ski blir fullfinansiert av staten og gjennomført raskest mulig. Les mer om hva Akershus Venstre vil gjøre for å bedre kollektivtilbudet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**