Å få flere til å sykle til jobben er det beste virkemidlet for å øke sykkelbruken i Trondheim. Økt sykkelbruk betyr færre personbiler i trafikken (på alle måter et utmerket miljøtiltak), og at flere får helsefordelen av å sykle.
De som sykler til jobb vil raskest mulig fram. Tidsmessig konkurreres det med bil- og bussreiser. Så, jo høyere fart syklistene kan ha, jo flere vil velge å sykle.
Dette krever en målrettet satsing fra politikernes side. Det må velges å prioritere jobbsyklende foran biltrafikken. De jobbsyklende skal oppleve fordelen av å være prioritert de bilende skal observere at sykling kan være et attraktivt alternativ.
Rekken av nødvendige tiltak er lang. Det må innføres forkjørsrett for syklister over alt der jobbsykkelveier krysser bilvei. I lyskryss må syklene få «grønn sykkel» etter noen sekunder. Fartsdempende hindringer i sykkelveier (som kumlokk), bilfartsdempere i sykkelfelt i bilveier må fjernes. Farlige kryss må bygges om. Krappe svinger må rettes ut. Gående og syklende må skilles for å unngå konflikter. Vegetasjon, skilt, og lignende som hindrer sikt og framkommelighet må tas vekk. Og, vedlikeholdet må være slik at høy standard opprettholdes. Da får vi et sykkelveinett som er bygget ut på jobbsyklistenes premisser. Et sykkelveinett som også alle andre vil nyte godt av.
Dette kan bli «smertefullt» for både politikere og bilister men det vil gi utsagnet «sykkelbyen Trondheim» en helt annen klang.
Lars Jølle
Medlem av Venstre