Landbruksmøtet på Vikeså – en skandale?

Torsdag kveld var alle partier i Dalane invitert til å høre om jordbruket i Dalane. Utfordingene politikerne fikk var hva de kunne gjøre for jordbruket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Korn i solnedgang på Holm gård i Hurum. Landbruk.

Foto: Finn Dale Iversen

Tor-Inge Rake – Venstres ordførekandidat mente at felleskapet allerede bidrog med mye – hele 12,9 milliarder i 2010 og han var mer opptatt av matpoduksjonen i et globalt perspektiv. “Vi lager tollmurer for å beskytte for import av matvarer fra fattige land, dermed stopper vi utviklingen i disse landene” , sa Rake. Venstrerepresentanten tok og opp at odelsloven er et problem for utviklingen av jordbruket. Gudmund Helland bonde fra Bjerkreim, skulle fortelle om hvor skoen trykket i landbruket. Det ble en historie om misunnelse, dårlig arbeid fra innovasjon Norge og liten støtte fra resten av samfunnet. Han utfordret også venstrepolitikeren på overføringene til landbruket, og kom med mange påstander som ikke burde fått bli stående. Rake prøvde å få ordet for å kunne svare men det ble lagt lokk på diskusjonen og han slapp ikke til. Det mest positive innslaget var det representanten fra utviklingsfondet Aksel Nærstad som stod for. Han vektla det globale perspektivet for matproduksjon og heiste varskufanen for utviklingen Norsk landbruk er inne i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**