Den gode skolen må vi skape selv

Stortinget bestemmer hvordan norsk skole skal utformes. Men et rundskriv fra Utdanningsdirektoratet skaper ikke ro i klasserommet på Hope skole og en trygg og inspirerende skolehverdag for Per og Kari. Vi må klare det selv. Det er elever og lærere, foreldre og lokalsamfunn som gjør forskjellen: Fra skole — til den gode skolen, skriver de erfarne pedagogene og Venstres listekandidater i Risør, Steinar Gundersen og Arvid Øya.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Den gode skolen må vi skape selv sier Arvid Øia

Foto: Jan Einar Henriksen

Den gode skolen må vi skape selv

Våre sentrale myndigheter legger premissene for skolen vår, men stortingsmeldinger, læreplaner, rundskriv og forskrifter skaper ikke ro i klasserommet på Hope skole, eller et spennende og inspirerende læringsmiljø ved Risør ungdomsskole. Det må gjøres lokalt, av ledelse, lærere og assistenter ved den enkelte skole, i samarbeid med foreldre og lokalsamfunn.

Venstre holder løftene og bidrar til en bedre skole sier Steinar Gundersen

Foto: Runar Nes

Skolens oppgave i et mangfoldig samfunn i rask forandring, er formidabel og setter store krav til lærernes kompetanse, ikke bare faglig og pedagogisk, men som omsorgspersoner, normsettere og forbilder. Barn og unge trenger tydelige lærere, som kan inspirere og veilede dem i tilegnelsen av kunnskap og holdninger, og gi dem mulighet til å se mening og sammenheng i et ellers så kaotisk og flyktig mediesamfunn.

Venstre holdt løftene
Venstre er et parti som har skolen som et hovedsatsningsområde. Lokalt kan vi se tilbake på den siste fireårsperioden med stor tilfredshet. Samtlige punkter på valgprogrammet fra 2007 er blitt gjennomført! Dette har vi fått til med hjelp fra våre koalisjonspartnere:

• datamaskiner til elever og lærere, slik at eksamen kan avvikles etter Kunnskapsløftet
• læringsplattformen IT`S LEARNING er innført på alle skolene
• oppussing av fagrom på ungdomsskolen
• toalettene ved ungdomsskolen har blitt pusset opp
• spesialundervisningen på de første trinnene i barneskolene er styrket
• enkeltelever med helt spesielle behov har fått et bedre tilbud

Systematisk veiledning
Venstre vil også i neste periode satse på skolen og lærerne. I Risør har vi et meget dyktig og erfarent lærerkorps, som gjør en kjempegod jobb til beste for våre barn og unge. Vi vil at nytilsatte lærere skal få nyte godt av de erfarne kollegers råd og veiledning gjennom det første året de arbeider i skolene våre. Dette må settes i system ved den enkelte skole. Vi mener også det er riktig at lærere som ønsker å ta etter- og videreutdanning i relevante fag, skal få rett til dette.

Skape godt læringsmiljø
Alle skoler er pålagt å drive skoleutvikling for å skape en enda bedre skole, enda bedre i stand til å møte dagens og morgendagens utfordringer. Ved alle våre skoler jobbes det kontinuerlig med dette på mange måter. Ved Risør ungdomsskole har vi nå i flere år satset på den såkalte LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse). Hensikten med denne er å skape et læringsmiljø som gir gode betingelser for sosial og skolefaglig læring hos alle elever. Dette har vært et vellykket grep, og Venstre går inn for at dette verktøyet også tas i bruk ved kommunens barneskoler.

Eleven i sentrum
Venstre setter enkeltmennesket i sentrum, så også med den enkelte elev. Alle elever har krav på å oppleve mestring og mening gjennom undervisningen. Bare da vil de ha en motivasjon til å arbeide for å nå målene som er satt for de enkelte fag, og til å rette seg etter de felles regler som må etterleves i skolehverdagen. Venstre vil arbeide for å motvirke frafallet i videregående skole, og er positive til de endringer som er på trappene for å styrke yrkesfagene. Det er viktig at næringslivet i vår kommune tilbyr nok lærlingplasser, og vi vil arbeide for at kommunen må ta et større ansvar her.

Vi synes også et det er fint at regjeringa har forstått at det trengs forandringer i ungdomsskolen. Venstre støtter gjeninnføringen av valgfag, og ser fram til at Risør ungdomsskole kan tilby arbeidslivsfag til elevene.

Alternative læringsarenaer
Det er slik at noen elever, av ulike årsaker og uansett tiltak, har svært lite utbytte av undervisningen på ungdomsskolen De er skoleleie og mangler motivasjon for å tilegne seg teoretiske kunnskaper på tradisjonell måte. Disse er i faresonen for å bli nye drop-outs i videregående. Dette er en uakseptabel situasjon, for elevene selv, for familien, for medelever og lærere. Det er rett og slett en meningsløs sløsing med menneskelige og økonomiske ressurser. De aller fleste av disse elevene er meget flinke med hendene, de besitter kunnskap og ferdigheter på høyt nivå i forhold til alder, men dessverre, disse ferdighetene gir ikke uttelling på skolen. Venstre støtter derfor forsøk med alternative læringsarenaer, der de får vist sine sterke sider og opplever mestringsglede. Vi vil også være positive til forsøk med elevbedrifter, for eksempel 2 halve dager, en med utgangspunkt i mekaniske fag, en med utgangspunkt i helse- og sosialfag, og en i maritime fag.

Ta nærmiljøet i bruk

Venstre mener det er viktig å bruke nærmiljøet i undervisningen gjennom ulike ekskursjonsopplegg og ved å benytte enkeltpersoner og foreninger med spisskompetanse.
Her burde det være en selvfølge at Risør blir «verdensmestre» i båt- og sjøvett, der seilforeningen og motorbåtforeningen er naturlige samarbeidspartnere. Historielaget vil kunne være en annen slik ressurs. På denne måten kan de enkelte fagene få større relevans og mening for elevene, og være med på å stimulere faglig nysgjerrighet.

Til sist, men ikke minst – Venstre vil arbeide for at skolen ikke rammes av ytterligere nedskjæringer, men tvert imot styrkes. Det gjelder barna våre!

Vil DU ha denne skolen? – STEM VENSTRE!

Av Steinar Gundersen og Arvid Øia, 4. og 12. kandidat for Venstre i Risør

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**