Busslivets sorger og gleder

Stadig vekst i biltrafikken gir kork og køer, og det gir luftforurensning og klimagassutslipp. Mer bruk av tog og buss er derfor nødvendig for å sikre god framkommelighet for alle og mindre utslipp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ellen Korvald

Foto: Bjørn Flo Knudsen

Men da må tilbudet være godt nok til at pendlere og andre reisende velger dette i dagliglivet. Det bør faktisk være raskere, enklere og billigere å ta buss og tog enn bil.

Dagens situasjon er dessverre alt for dårlig. Siden jeg har stor tro på at buss og tog er bra, og siden jeg også bor og jobber slik at det er fullt mulig å pendle til jobb i Drammen med buss, har jeg de siste årene daglig kjørt Timekspressen. Stort sett er jeg godt fornøyd med dette. Men jeg må også innrømme at min tålmodighet og bussentusiasme noen ganger settes på kraftig prøve. Sist fredag ventet jeg 50 minutter i et busskur i Drammen før bussen kom, og til slutt ankom jeg Kongsberg en time etter rutetid. Slik kan det ikke være, hvis flest mulig skal velge buss.

Inntil vi får på plass egne kollektivfelt på trafikkerte strekninger, har jeg likevel en viss forståelse for at busser fra Oslo på ettermiddagen kan bli noe forsinket. Det jeg absolutt ikke har noen som helst forståelse for, er at brukerne ikke kan bli informert. I dagens moderne samfunn med GPS, smarttelefoner og internett burde det være fullt mulig for Timekspressen og andre transportselskaper å formidle til sine kunder at "vi kommer, men vi er dessverre ca. 50 minutter forsinket". Eller 20 minutter som er mer normalen en vanlig ettermiddag. Da kunne vi sittet tilsvarende lengre på jobb, vi kunne gått noen ærend, vi kunne slappet av med ei god bok eller gjort noe annet hyggelig.

Jeg tror fremtiden er mer buss og tog. Men da må transportselskapene skjerpe seg kraftig. Og det offentlige må ta nødvendige grep for å bidra med rammebetingelser som gjøre det mulig. Kongsberg kommune har gått inn i samarbeid i Buskerudbyen der blant annet forbedret kollektivtilbud står helt sentralt. Dette er viktig og vil bidra i riktig retning.

Nytt dobbeltspor mellom Kongsberg og Drammen og nye kollektivfelt på hovedveiene er viktig, men nok noe fram i tid. Derimot burde et effektivt og brukervennlig informasjonsopplegg om eventuelle forsinkelser kunne komme på plass i morgen. Slik vil mange flere kunne velge buss og tog i dagliglivet. Og trafikken for øvrig vil flyte greiere for de som faktisk må bruke bilen.

Bare toget og bussen kommer og går, er dette en svært bekvem og trivelig reisemåte. Man kan lese, sove eller prate med medpassasjerer. Og reiseformen er både miljøvennlig og fremtidsrettet. Men det er behov for forbedringer. Venstre vil jobbe for dette.

Ellen Korvald, 2. kandidat for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**