Utbedring av Fv 416 fra Frydendal til Vinterkjær

I et forprosjekt fra høsten 2010 ble kostnadene med å etablere gang og sykkelsti med belysning og utbedringer langs Fv416 fra Frydendal til Vinterkjær kostnadsberegnet til 161 millioner 2010 kroner. For strekningen Frydendal til Lindstøl ble kostnadene beregnet til 46 millinoner kroner

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

 Fylkespolitiker Øystein Haga (V) er en av de som taler varmt for at Fv 416 skal opprustes som GS veg med belysning

Fylkespolitiker Øystein Haga (V) er en av de som taler varmt for at Fv 416 skal opprustes som GS veg med belysning
Foto: Jan Einar Henriksen

Tar en høyde for at første byggetrinn kun skal gå til avkjørslen til Hestemyr vil kostnadene ligge på +/- 40 millioner kroner basert på Asplan Viaks analyse.Dermed når en ikke langt med 15 millioner kroner uten at det samtidig lages en forpliktende plan for fullføring av aprosjektet.

Delsummene for anlegget baseres slik: •Frydendal – Lindstøl = 46.000.000 •Lindstøl – Bosvika = 49.000.000 •Bosvika – Hjembu = 26.000.000 •Bosvika – Vinterkjær = 40.000.000 Totalt 161.000.000 kroner og en snittpris på 14.800 kroner pr løpemeter for hele strekningen som samlet er på 10,9 km. Beløpets størrelse viser til fulle at vi må ha en samkjørt og god planstrategi hvor alle parter jobber mot et felles mål sier ordførerkandidat Dag Jørgen Hveem.

 Oppgradering av Fv416, fullskala Vinterkjærkryss, E18 mot Tvedestrand og videreutvikling av Risør videregående skole har et klart fokus for Venstrs fylkestingskandidater sier Dag Jørgen Hveem

Oppgradering av Fv416, fullskala Vinterkjærkryss, E18 mot Tvedestrand og videreutvikling av Risør videregående skole har et klart fokus for Venstrs fylkestingskandidater sier Dag Jørgen Hveem
Foto: Jan Kløvstad

Ved siden av Risør VGS, er helt klart utbedring av infrastruktur et av våre viktigste mål fremover sier Dag Jørgen Hveem, 3. kandidat på Aust-Agder Venstres fylkestingsliste. Nytt fullskala Vinterkjærkryss, GS veg med belysning fra Vinterkjær til Risør og utbedring av E18 fra Vinterkjær mot Tvedestrand med midtdeler og vekselvis 2 og 3 felts veg som letter forbikjøring er absolutt en av de viktigste sakene for Risørsamfunnet fremover. Samtidig må vi ta vare på og videreutvikle Risør VGS slik at skolen utvikles og sikres for fremtiden. I tillegg må vi få på plass kommunikasjon fra Risør til togstasjonen i Gjerstad slik at vi også kan ta i bruk jernbanen på en fullverdig måte avslutter Hveem, som har en reell sjanse til å bli valgt inn som medlem i Aust Agder Fylkesting.

Jeg synes det politisk oppnevnte vegutvalget snarest må få å plass en aksjonsplan som kan forankres politisk i formannskap og ystyre sier varaordfører Jan Einar Henriksen i en kommentar til at AP nå vil gå inn for at det bevilges 15 mill til fv416. Jeg synes Risør som et minimum må få gjennomført første byggetrinn fra Frydendal til Østebø, og en tiltaksplan for fullføring av hele prosjektet. Hver gang jeg treffer sentrale fylkespolitikere minner jeg dem på at de har et hovedansvar for å oppruste Fylkesveiene i Risør og det synes jeg alle skal gjøre til en fast regel avslutter Henriksen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**