Trine Skei Grande besøkte Ringerike

Venstreleder Trine Skei Grande var onsdag 24. august på besøk på Ringerike. Hun fikk da omvisning på Tyristrand Skole og møtte rektor Erik Lund til samtale om hva en god skole bør inneholde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

 Fra venstre rektor Erik Lund, Ole Gunnar Øhren (Ringerike Venstre), Trine Skei Grande (Venstreleder), Helge Stiksrud (ordførerkandidat for Venstre på Ringerike) og Rebekka Borsch (leder i Buskerud Venstre).

Fra venstre rektor Erik Lund, Ole Gunnar Øhren (Ringerike Venstre), Trine Skei Grande (Venstreleder), Helge Stiksrud (ordførerkandidat for Venstre på Ringerike) og Rebekka Borsch (leder i Buskerud Venstre).
Foto: Erik Hørluck Berg

Det var under sin rundreise i Buskerud at Trine Skei Grande besøkte Tyristrand Skole. På Tyristrand skole la hun fram Venstres 10 punkter for hvordan lærere skal få være lærere – og ikke alt mulig annet.

Trine Skei Grande underviser i politkk på Tyristrand Skole

Trine Skei Grande underviser i politkk på Tyristrand Skole
Foto: Erik Hørluck Berg


Venstres 10 tiltak for å gi lærerne mer tid til å være lærere:

1. Både lokalt og nasjonalt si nei til at lærere skal pålegges å utføre "tilleggsoppgaver" som for eksempel vaktmesterarbeid, følging til skoleskyss, matservering, generelt administrativt arbeid og medisinering av elever.

2. Gå kritisk gjennom og redusere statlige handlingsplaner og strategier som retter seg mot ulike nivåer i skolesektoren — ikke "alt" skal være skolens oppgave.

3. Etablere et nasjonalt Regelråd for skolesektoren som skal etterprøve konsekvenser av nye regler og endringer i eksisterende regler i skolesammenheng, med sikte på å redusere byråkratiet og frigjøre mer tid til lærernes kjerneoppgaver.

4.
Fastsette et konkret måltall — 25 pst. — for reduksjon i antall statlige rundskriv, forskrifter mv. i skolesammenheng.

5. Fremme lokalpolitiske initiativ om tilsvarende byråkratikutt i den enkelte kommune.

6. Sette av statlige midler for å øke innslaget av andre yrkesgrupper i skolen — blant annet gjennom en egen, søkbar post for kommunene på statsbudsjettet.

7. Sikre tilfredsstillende dekning av kvalifiserte yrkes- og sosialrådgivere gjennom konkrete opptrappingsplaner.

8. Sette i gang et arbeid for å foreslå forenklinger i læreplansystemets utforming med mål om å gjøre læreplanene til konkrete og tidseffektive verktøy for lærer, elev og foresatte.

9. Etablere pedagogiske kvalifiseringsstipend slik at motiverte akademikere som ønsker å arbeide i skolen kan får dekket den nødvendige pedagogiske tilleggsutdanningen.

10. Innføre seniortiltak — blant annet skattestimuli, redusert leseplikt mv — for å beholde verdifull kompetanse lengst mulig i skolen, og trappe opp tilbudet om videreutdanning for lærere.

Les oppslag om besøket i Ringblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**