Skolen er ikke bedre enn den svakeste på laget

I dette innlegget (GD 24. august) skriver fylkestingsrepresentant Sanna Sarromaa om at spesialundervisningen ikke oppnår ønsket effekt. Det er mangel på fagkunnskap i for mange skoler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Sanna Sarromaa

Foto: Lars Mythen

Over 50 000 elever mottar spesialundervisning i den norske grunnskolen. Dette er elever som av ulike grunner ikke har tilfredsstillende utbytte av skolens ordinære undervisningstilbud. Tilbudet om spesialundervisning skal følges opp av nødvendige ressurser og en opplæringsplan tilpasset hver enkelt elev. Elever som mottar spesialundervisning skulle derfor ha gode forutsetninger for å få et opplæringstilbud der de utvikler sitt faglige nivå til det ytterste. Erfaringer fra diverse evalueringer av spesialundervisningen viser imidlertid at elever som mottar spesialundervisning i liten grad oppnår den kompensatoriske effekten som dette undervisningstilbudet er ment å gi.

Det er flere grunner til at spesialundervisningen ikke gir den kompenserende effekten. Et sentralt område er mangelen på fagkunnskap blant ansatte i skolen. Opptil en tredjedel av årstimene til spesialundervisning dekkes av ufaglærte. Dette er et uverdig tilbud. Venstre er særlig opptatt av å sikre nok spesialpedagogisk kompetanse i skolene. Mer spesialpedagogisk kompetanse bør lokaliseres på den enkelte skole og knyttes til sterkere oppfølging av den enkelte elev. Spesialpedagoger skal arbeide med elever — ikke med papir — der elevene er, ikke sentralisert rundt på diverse skolekontorer.

Innenfor dette feltet er det en grunn til å se til nabolandet der spesialpedagogene nettopp sitter på skolene. De gode skoleresultatene i Finland skyldes blant annet at de svakeste elevene i den finske skolen gjør det betydelig bedre enn tilsvarende elever i andre land. Erfaringen fra Finland understreker at skolens resultater ikke bare defineres av toppresultater av enkeltelever, men at samtlige elever må få mulighet til å utvikle sitt faglige potensial så langt som mulig. Venstre mener at i en skole som skal være for alle, må alle gis reelle muligheter til optimal faglig utvikling.

Det er et åpenbart paradoks i skolens håndtering av de svakeste på laget. Venstre vil løfte opp de svakeste med kompetente spesialpedagoger på skolen — der elevene er. Venstre på Stortinget kommer til å foreslå en konkret opptrappingsplan for å øke antallet spesialpedagoger. Lillehammer Venstre skal gjøre sitt ytterste for at de svakeste elevene i Lillehammerskolen blir løftet til nye høyder. Heller ikke Lillehammerskolen er bedre enn den svakeste på laget.

Sanna Sarromaa

fylkestingsrepresentant (V)

Lillehammer

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**