Program for Finnmark Venstre 2011-2015

Venstre ønsker en nyskapende politikk i Finnmark og for Finnmarks befolkning. Det er viktig at folk gis mulighet til å bo der de vil, og skape sin egen fremtid. Gode rammevilkår for å leve av fornybare ressurser, vil gi økt trivsel, og bidrar til et godt fellesskap. Alle skal ha rett til en varm velferd uansett sosial eller kulturell bakgrunn. Derfor vil vi i Venstre sette "Folk Først".

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Last ned programmet som pdf

MILJØ
Frisk natur og rene omgivelser, skaper friske og glade mennesker. Derfor må vi bevare naturen, miljøet og ressursene våre for å sikre oss selv og våre barnebarn en ren framtid. Vi vil:
Arbeide for økt fokus på verneplaner til havs, og stille miljøkrav til en eventuell gass og oljevirksomhet i det sårbare Barentshavet. Vi vil ha særlig fokus på beredskap.
Det skal arbeides for en økologisk balanse i Barentshavet og en bærekraftig forvaltning og utvikling av fiskeriene.
Arbeide for at oppdrettsanlegg flyttes på land for å hindre rømming, kloakkutslipp og sykdom på fisk.
Ha en nulltoleranse på giftutslipp fra bergverksindustrien.
Stenging og avvikling av atomlagre og atomkraftverk på russisk side av grensen må forseres. Skadelige utslipp fra fossilt brensel reduseres bl.a. ved å erstatte oljefyringsanlegg fylkeskommunale bygg med mindre miljøskadelige alternativer.
Kompetanse innen klima-/og miljøspørsmål i fylke og kommuner må styrkes, ved å få på plass et miljøombud.
Arbeidet med verneplaner og planer om nasjonalparker må sikres lokal forankring og ta hensyn til-, og tilpasses lokale rettigheter og tradisjoner.
Eksisterende barmarksløyper og transportveier i utmark skal vedlikeholdes og utbedres med bruer og lignende for å unngå økt skade i naturen.

DEMOKRATI OG FOLKESTYRE
Et levende demokrati er avhengig av engasjement og medvirkning fra innbyggerne. Foruten at fylke og kommuner produserer tjenester skal de også være arenaer for meninger og debatt. Venstre vil styrke de folkevalgte organer.

Venstre går inn for å utvikle Finnmark som et demokratisk enhetsfylke og en sterk utviklingsaktør. Staten må overlate flere oppgaver til fylket under folkevalgt styring. Ingen oppgaver skal tas fra kommunene.
Beslutninger som er tatt av kommunestyrene skal ikke overprøves og endres med mindre de er lovstridige. Lokaldemokratiet er bærebjelken i et levende folkestyre, og folk finner selv de beste lokale løsningene.
FEFO må være lydhør for lokale behov, tradisjoner og interesser.
Lover og bestemmelser må tilpasses lokale behov og kulturtradisjoner.

SKOLE
Venstre vil sikre alle den samme adgangen til utdannelse og kunnskap uansett sosial og kulturell bakgrunn. Respekt for læreren og fagkunnskapen må settes i fokus. Venstre vil:
Sikre dagens videregående skolestruktur, og tilpasse tilbudene i forhold til ønsker og behov.
Gå inn for at lærerne får rett til utdanningspermisjon
Det må settes inn flere tiltak for å rekruttere lærere og beholde de lærerne vi alt har gjennom seniortiltak.
Innføre rett til å velge samisk, finsk eller russisk som alternativ til norsk sidemål.
Tilrettelegge utdannelsesløp der næringsliv og samfunn etterspør kompetanse og arbeidskraft.
Opprettholde fjernundervisning og desentralisert utdanningstilbud, på videregående skolenivå, v.g. 1
Styrke rådgivningstjeneste og oppfølging for å hindre frafall i videregående skole.
Arbeide for støtteordninger slik at det sikres flere lærlingeplasser.
Produksjon av samiske læremidler må prioriteres.

KULTUR
Kultur har en egenverdi for mennesker, og kan også utvikles til å være basis for inntekt og næringsvirksomhet. Venstre vil derfor stimulere til økt kunst- og kulturproduksjon i fylket ved å:
Arbeide for utvikling av et levedyktig filmmiljø ved å styrke Nordnorsk Filmsenter og Internasjonalt Samisk filmsenter.
Gå inn for støtte til kulturopplevelser, Festivaler og andre kulturarrangement.
Tradisjonsbasert høsting av naturen må sikres, og gis eksistensgrunnlag for å bevare den for våre etterkommere, herunder også den særegne kulturen til fastboende samer.

NÆRINGSUTVIKLING
Venstre er opptatt av gode vilkår for selvstendig næringsdrivende og de mindre bedriftene, fordi velferdssamfunnet er avhengig av et nyskapende næringsliv. Derfor trenger vi en politikk som støtter småbedrifter og gründere. Vi vil:
Kutte skjemaveldet slik at mindre og nyetablerte bedrifter får et enklere regelverk å forholde seg til.
Sikre bedre rammevilkår og sosiale rettigheter for gründere.
Bedre vilkårene for grønt næringsliv, slik at næringslivet i ren egeninteresse blir vårt viktigste våpen i klimakampen
Finnmark må skape flere møteplasser mellom forskningsmiljøer, gründere og kapitalmiljøer.
Alle primærnæringer i fylket skal sikres gode rammevilkår, utviklingsmuligheter og utnyttes bærekraftig, og
fortrinnsvis foredles lokalt.
Slå ring om kystsamfunnene og kystfiskeflåten, og gi vilkår for økt rekruttering til næringen.
Arbeide for et levende landbruk med gode rammevilkår, og hvor unge skal ha mulighet til å få støtte for å etablere seg i næringen.
Utmarksnæringer er også en del av særpreget og kulturen i Finnmark. Disse må gis utviklingsmuligheter.
Realisere og støtte reiselivsnæringens potensial i Finnmark, ved å støtte opplevelsesbasert reiseliv.
Reindriftsnæringen skal fortsatt være en viktig næring og kulturbærer. Reintallet må tilpasses forvaltningens
anbefalinger.
Arbeide for at Finnmark skal være en del av Nordområdene og Barentsregionen. Med dette bidrar vi til å gi næringslivet gode rammevilkår og utviklingsmuligheter.

SAMFERDSEL
Veiutbygging og styrket trafikksikkerhet på veiene må ha høy prioritet. Derfor vil Venstre:

Oppgradere E6 til en tidsmessig, moderne og trafikksikker stamvei gjennom fylket.
Gi betraktelig økte veivedlikeholdsmidler for å rette opp forfallet som preger veinettet i fylket.
Tilpasse flyrutetilbudet i Finnmark som forenkler, og gjør det rimeligere å ta fly innad i fylket.
Arbeide for realisering av ny flyplass i Kautokeino.
Arbeide for hurtigbåtforbindelse Alta-Hammerfest og Vardø/Vadsø-Kirkenes som pendlerruter.
Oppgradere eksisterende og bygge tidsnødvendige strømnett til og i Finnmark. Ha stor fokus på utbygging av fornybar energi.

HELSE OG SOSIALT ANSVAR
For Venstre er det avgjørende at vi har et godt helsetilbud til alle. Et moderne helsevesen skal nå ut til alle pasienter. Derfor må:
Transport-/og ambulansetjenesten til enhver tid være tilpasset pasientens behov.
Sykehusene må bestå og utbygges, og polikliniske tilbud i kommunene bør bygges ut.
Sykehusene må tilpasses pasientene — ikke omvendt.
Det utredes etablering av akutt-/og fødeavdeling i Alta.
Venstre vil at tannhelsetjenesten omfattes av folketrygdloven.

Venstre vil at
Eldre skal etter eget ønske kunne bo hjemme. Eldre må tilbys tilstrekkelig hjemmehjelp og vaktmestertjeneste.
Gi støtte til unge som vil bygge generasjonsbolig
Gi støtte og stimulere til bygging av eldresentre og frivillighetssentraler.
Polititjenesten i Finnmark må styrkes og tilpasses de lokale og geografiske forhold i fylket.
Nåværende rehabiliteringstilbud for rusavhengige bevares, og at nye tilbud etableres i fylket.
Rusavhengiges familier må involveres i rehabiliteringsopplegg
Opptrappingsplanen for psykiatrien må følges opp med konkrete bevilgninger.
Barnevernet må styrkes for å kunne ivareta de lovpålagte oppgaver mer forsvarlig og må tilpasses etniske behov.
Sykestueplasser må tilbakeføres kommunene, og styrkes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**