Laks og Gyrodactylus salaris i fokus

Under sin Buskerud-rundreise 24. august besøkte venstreleder Trine Skei Grande Øvre Eiker. Der fikk hun stifte bekjentskap med lakseparasitten Gyrodactylus salaris.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande på Hellefoss Fiskeanlegg

Foto: Erik Hørluck Berg

På bildet ser vi en ivrig Trine Skei Grande som studerer smolt i oppdrettskar.

I Hellefoss Settefiskanlegg fikk hun omvisning i anlegget og en presentasjon av arbeidet de gjør for å kunne leve med Gyrodactylus salaris i Drammensvassdraget.

Hellesfoss og Åmot Kultiveringsanlegg eier Hellefoss Fiskeanlegg. Dette er et unikt samarbeid mellom private grunneiere, offentlige myndigheter, forskningsinstitusjoner og flere fiskeforeninger.

Trine Skei Grande med Adrian Tollefsen førstekandidat Øvre Eiker og Gerard Andersen anderkandidat Øv

Foto: Erik Hørluck Berg

Fakta
Gyrodactylus salaris (G.salaris) er innført til Norge gjennom innførsel av fremmed laks og regnbueørret.
Lakseparasitten Gyrodactylus salaris er en alvorlig trussel mot norske laksebestander. Parasitten er en knapt synlig snylter som lever på huden hos lakseunger, og den er regnet for å være blant de største truslene mot ville laksestammer i Norge. Produksjonen av lakseunger reduseres dramatisk (80-90 prosent) i vassdrag med G. salaris, og laksestammene trues av utryddelse etter få år, dersom ikke mottiltak iverksettes.

En følge av innføringen av snylteren er årlige inntektstap i størrelsesorden 200-250 millioner kroner, som fram til i dag har kostet Norge tre til fire milliarder kroner.

(Kilde: Direktoratet for naturforvaltning)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**