Kulturkvartalets paradoks: Hvordan sikre mangfold?

Det er politikernes oppgave å legge til rette for at ulike kulturelle uttrykk kan utvikle seg i et samfunn. Politikerne skal verken farge, forme eller styre de konkrete uttrykkene, men sørge for at det fins midler til og arenaer for deres fremvekst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Da Bodø fikk sitt badeland forsvant vannet i resten av byens basseng. Venstre frykter at det enorme fokus på Kulturkvartalet vi nå opplever vil tørrlegge alternative scener og arenaer. Dette må ikke skje.
For Venstre er det viktig å kanalisere støtten til kultur på en måte som bidrar til kvalitet, bredde og mangfold i Bodøs kulturliv. Vi ønsker et sammensatt kulturtilbud som har rom for små og store, amatører og profesjonelle, brede og smale kulturuttrykk. Det er verken ønskelig eller oppnåelig at milliardprosjektet Kulturkvartalet alene skal sikre Bodø et blomstrende kulturliv

Urbane Figurer - kulturkvartalet i Bodø

Urbane Figurer – kulturkvartalet i Bodø

Derfor setter vi spørsmålstegn ved prosjektets dimensjoner. Bodø Venstre og flere med oss har gjennom hele prosessen advart mot at prosjektet blir uforholdsmessig dyrt, og vi ønsker fremdeles å skalere ned kostnadene. Planleggingen av Kulturkvartalet har tatt utgangspunkt i størrelsen på pengesekken, og med rause statlige bidrag lot det seg gjøre å prosjektere tidenes kulturbygg i Bodø. Hvilke behov kulturlivet i Bodø faktisk har, har imidlertid blitt viet mindre oppmerksomhet i prosessen.

Ut over den enorme kostnaden på selve byggene, og de uavklarte driftsforutsetningene, gis lite håp om økte midler til byens kulturliv. Dette betyr at kulturen i Bodø paradoksalt nok kan gå en skralere fremtid i møte, ettersom alle midler bindes opp i ett prosjekt.

I takt med vannstanden i bassengene, faller barnas grunnleggende svømmeferdigheter. Dette må ikke skje i kulturlivet. Derfor ønsker Bodø Venstre å jobbe for at alle aktører i Bodøs kulturliv, også de med tilhold utenfor Kulturkvartalet, gis mulighet til å utvikle seg. Vi vil jobbe for en kulturpolitikk som sikrer mangfold og frihet i kunst- og kulturlivet, og vi vil bruke pengene våre på kulturen — ikke på bygget.

Ida G Johnsen
Bodø Venstre