Julie Andersland i debatt om barn i fattige familier

Onsdag inviterte et bredt spekter av organisasjoner til debatt om barnefattigdom i Bergen. Julie Andersland (V) mottok skryt fra innledere for Venstres sosialpolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Andersland_fattigdom

Foto: Rundholt

– Barnefattigdom er en av våre største utfordringer. Venstre er enig med fagfolk som sier at klientifisering og stigmatisering som mottakere av offentlig hjelp er noe av det som bidrar til å forverre situasjonen for de involverte. Derfor vil Venstre strømlinjeforme sosialhjelpssystemet og på sikt ha en ordning med garantert minsteinntekt istedenfor det utallet av ulike ordninger vi har i dag, sier Andersland.

Venstretoppen er også opptatt av at de som allerede er i en vanskelig situasjon skal gis et fullgodt tilbud:

Julie_Andersland_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

– Venstre ønsker å opprette et døgnåpent psykiatrisk krisetilbud for unge. Slike forebyggende tiltak vil lønne seg i det lange løp, og forhindre at man senere blir kasteball i sosialsystemet. Det er gunstig for det offentlige og absolutt nødvendig for de som sliter, sier hun.

Venstre vil også blant annet heve sosialhjelpsatsene og stanse forskjellsbehandlingen av unge sosialhjelpsmottakere. Les helse og omsorgskapitlet i Bergen Venstres program her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**