Fylkesrådet har ansvaret for Hurtigbåtruta

Fylkestingsrepresentant Roar Sollied mener det hviler et betydelig ansvar på Fylkesrådet for at hurtigbåttjenesten skal bli god og forutsigbar på landets mest brukte hurtigbåtrute mellom byene i Troms.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

-Fylkesrådet i Troms har laget konkurransegrunnlaget og bestilt hurtigbåttjenesten for ruta Harstad-Tromsø, uten noen videre involvering fra opposisjonen om konkurransegrunnlaget. Fylkesrådet har også ansvar for å følge opp tjenesten. Vi er imot parlamentarisk styre på fylkesnivå, men forventer at de bruker det handlingsrommet de har for at ruta skal bli sikker og forutsigbar. Det forventer også de reisende, og folk kommer først, sier Roar Sollied.

Fylkestinget ble onsdag innkalt ekstraordinært for ei sak der Fylkesrådet ba om fullmakt til å heve hurtigbåtkontrakten med Boreal. Fylkeskommunens advokat anbefaler på nåværende tidspunkt ikke kontraktheving. Ergo vil Fylkeskommunen samle flere poeng før man eventuelt sier opp avtalen.

Sollied mener det hviler et betydelig ansvar på Fylkesrådet for at tjenesten skal bli god og forutsigbar på landets mest brukte hurtigbåtrute. -Samtidig er det en økonomisk side, der man ikke må risikere øvrig drift: Skoler, veier og bussruter, legger han til.

Venstre mener at hurtigbåtruten også har andre sider som er vel så viktige: -Reisende skal kunne pendle til jobb og skole, og pasienter skal nå avtalte sykehustimer. Da teller mer enn bare økonomi, avslutter Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**