Debatt: – En sterk offentlig sektor!

Venstres Jan Kenneth Stavenes deltok onsdag i LO sin valgdebatt om offentlige tjenester. Venstres representant viste at det er mulig å ha en sterk offentlig sektor, samtidig som både private og ideelle aktører er en del av det helhetlige tjenestetilbudet til kommunen. – Det offentlige tilbudet har rom for og behov for private innslag, men det skal gjøres skikkelig og det skal måles på kvalitet, sa Stavenes i sitt åpningsinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jan Kenneth Stavenes i LO-debatt

Foto: Eva Kvelland

Onsdag 24. august inviterte LO i Kristiansand & Omegn til debattmøte om hva vi vil med offentlige tjenester i Kristiansand. Partiene fra ytterste venstre til ytterste høyre deltok i panelet, mens Jon P. Knudsen ledet debatten. Store deler av debatten handlet om bruken av private aktører til å levere velferdstjenester. Panelet viste et tydelig skille mellom høyre- og venstresiden i politikken, men også en bred enighet om at både private og ideelle er aktører som også fremover vil være viktig i en eller annen grad.

– Det er viktig for meg og for Venstre å være tydelige på at dette ikke er en enten eller. Vi skal ha en sterk offentlig sektor, og det skal være hovedgrunnlaget, sa Jan Kenneth Stavenes i debatten. Stavenes er nummer ni på listen til Kristiansand Venstre og står på tredjeplass på Vest-Agder Venstres fylkestingsliste.

Debatten startet med en prinsipiell tilnærming til private aktører, men beveget seg etterhvert over i en mer praktisk diskusjon om hvilke tjenester som egner seg for konkurranseutsetting og hvilke som ikke gjør det. Som en avslutning på en lang debatt, stilte møteleder spørsmål om kommunen er klar for samhandlingsreformen som rulles ut fra nyttår av. Svarene viste at alle kjente på en usikkerhet – både når det gjelder reformens innhold og de økonmiske rammene.

– Det som er problemet med denne reformen, er at det først og fremst er en faktureringsreform, sa Stavenes. Venstres representant i panelet brukte også anledningen til å be de andre partiene slutte med svartmalingen, og begynne å ta inn over seg at reformen kommer – om vi vil eller ikke. – Da må vi tenke nytt i forhold til helse og omsorg. Tenke mer rehabilitering og mer forebygging, avsluttet Venstres Jan Kenneth Stavenes.

LO-debatt Kristiansand Jan Kenneth Stavenes

Foto: Eva Kvelland

Fra venstre: Harald Hageland (SV), Hans Petter Horve (MDG), Arne Fjermeros (R), Julie Nilsen (Sp), Tore Kleiven (Frp), Vidar Kleppe (Dem.), Jan Kenneth Stavenes (V) og Mette Gundersen (Ap). I tillegg sitter Jørgen Kristiansen (KrF) og Arvid Grundekjøn (H) utenfor bildet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**