Venstre prioritere miljø (leserinnlegg i Dalane Tidende)

Skrevet av Anette Hoås, styremedlem i Eigersund Venste og hovedutvalgsmedlem i kultur og oppvekstutvalget i Eigersund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Eigersund Venstre har i sitt valgprogram for neste periode satt opp svært ambisiøse miljøpolitiske mål. Gode miljøløsninger betyr svært mye for oss. Venstre har i praksis vist at vi er et grønt parti. som prioriterer miljøet.

Venstre + Miljø = Sant

Foto: Akershus Venstre

Venstre ønsker både på lokalt og nasjonalt nivå å jobbe for et godt miljø. Lokalt er vi opptatt av hvordan Eigersund kommune velger å håndtere avfallet. Det er positivt at vi når, søppelvolumet pr. husholdning øker i enorm fart, likevel evner å bryte det ned på en mer miljøvennlig måte enn før. I Dalane-kommunene er det Dalane Interkommunale Miljøverk (DIM) som er ansvarlig for håndtering av avfall. De har motivert husholdningene i kommunene til å sortere søppel, slik at så godt som ingenting av avfallet vårt havner på deponiet på Svåheia. Derimot forbrennes eller gjenvinnes det i «en annen drakt» andre steder i landet. Imidlertid har kommunen en jobb å gjøre når det gjelder sortering av avfall innenfor næringslivet. Eigersund kommune bør etter vår mening være en pådriver for privat næringsliv i Eigersund, og tilrettelegge for avfallssortering på en like hensiktsmessig måte som i privathusholdninger. For at dette skal være lønnsomt for næringslivet, må alle bidra for felles løsninger og henteordninger. Private aktører som Veidekke og Dalane Containerservice står allerede klare for å følge opp med gode ordninger.Ved å gi din stemme til Eigersund Venstre, er du med på å jobbe for samarbeid mellom bedriftene for å få til gode løsninger, noe som i mange år har vist seg svært vanskelig. Eigersund Sentrumsforening har fått i stand felles henteordning for plast og papp, men der stopper det! Eigersund Venstre synes det er for dårlig at ikke engang kommunen i alle sine avdelinger klarer å få i gang en henteordning for eksempelvis våtorganisk avfall, kontorpapir m.m, noe som ved samkjøring mellom flere har vist seg å gi god økonomisk gevinst! I dag er det overhengende fare for at alt avfall går i samme restavfallsdunken, og dermed til forbrenning, selv om det sorteres i de ulike førsteledd. Ikke all denne forbrenningen er like energigjenvinnende.

Slik det er i dag, kan vi effektivisere disse ordningene ganske betraktelig dersom alle er med. Eigersund Venstre vil jobbe for en kommunal klimaplan som ikke bare har som mål å redusere klimagasser med 30% innen 2020, men også inneholder konkrete virkemidler innenfor produkt- og avfallshåndteringen for å sikre stimulering til energi- og ressurseffektivitet. Stem Venstre ved årets valg, og vær med på å gjøre kommunen vår til en fremtidsrettet miljøkommune

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**