Solum Larsen er Venstres fylkesordførerkandidat.
Det viktigste på kort sikt er å oppruste den kollektivtransporten vi har, sier Venstre 2. kandidat til fylkestinget, Gro Skartveit. Hun er opptatt av at Rogaland går glipp av millioner av kroner i overføringer fra staten.
Rogaland og storbyen Sandnes-Stavanger stiller bakerst i køen når belønningsmidlene til kollektivtransporten utdeles, fordi de andre partiene nekter å forholde seg til kriteriene for slik støtte.
Akutte løsninger
Skartveit viser til at de andre partiene i fylket ikke sikrer bilrestriktive tiltak. Hun sier at Venstre ønsker diffrensierte bompengesatser, slik at det for eksempel blir dyrere å passere i rushtiden enn om natten eller midt på dagen.
-Jeg er dypt forundret over de andre partienes passivitet i denne saken, sier Helge Solum Larsen. Han påpeker at alle partier untatt Frp skrev under på kriteriene for belønningsordningen i klimaforliket. -Fatt beslutningen slik Venstre ønsker og det vil bli tilført store økonomiske ressurser, sier han.
Bergen har fått avtale om 550 millioner statlige kroner. Til sammenligning mottok Rogaland 35 mill i 2009. Les også: Utred tidsdefferensierte bompengesatser
-Dette ville kunne gitt oss mulighet til bedre fremkommeligheten for bussene, sier han.
Langsiktige valg
Venstres mål er et nytt transportsystem på Nord-Jæren. -Terskelen for når skinnegående bybane er det eneste som kan håndtere de trafikkmengdene som kommer, er allerede i 2023, sier Solum Larsen. -Det vil i dette perspektivet være uansvarlig å ikke planlegge for det som kommer.
Statistisk sentralbyrå har etstimert at befolkningsveksten på Nord-Jæren vil være på 42 prosent innen 2040. -Politikere som ikke planlegger for dette, gjør ikke jobben sin, sier Solum Larsen.