Landmannstorget kan bli et vinn-vinn prosjekt for Skien!

Ja, bibliotek til Landmannstorget bør bli Skiens nye, store kulturløft. Det kan skje uavhengig av hvor ny videregående skole blir plassert selv om nærhet i denne sammenheng selvsagt er et gode. Det kan så avgjort skje uavhengig av planer for evt ny kinolokalisering (er Arkaden eller hjørenbygget ved Ibsenparken et alternativ hvis det er så at kino`n tenker seg på flyttefot?) Jeg fastholder som tidligere at et godt byplangrep er å spre kulturtiltak og institusjoner, men med kort gangavstand dem i mellom. Niels Torp har hevdet 3- 400 meter. Vi bor i en liten by og er meget bilbasert inntil videre, så kanskje er et par- tre kvartalers avstand mer passe hos oss?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I april 2009 leste jeg en artikkel "Bok, håp og kjærlighet" i tidsskriftet Prosa 0209, en hyllest til Tromsøs nye bibliotek. Jeg skrev da et leserinnlegg 16.04.09 ( utdrag): " .Biblioteket ( er) et kulturtilbud med kvalitetsstempel- og hvor fellesskapet betaler inngangsbilletten. Dermed blir biblioteket et attraktivt og inkluderende tilbud til glede og nytte ikke minst for et stadig mer heterogent og sammensatt samfunn. Men også bibliotek må utvikles og videreutvikles. Og derfor blir jeg rett og slett glad når vår rådmann Knut Wille og deretter leder for teknisk hovedutvalg Gustav Søvde (V) tenker høyt og ser positivt på mulighetene for å flytte og bygge ut Skien bibliotek, og når de begge ser Landmannstorget som en på alle måter glimrende plassering."

På dette tidspunkt pågikk en debatt om Landmannstorget, og enkelte hevdet med tyngde det burde bli parkområde ( slik dagens planer viser sammen med kollektivknutepunkt) Ultimo april 2009 mente Rafgård AP tilnærmet dette og jeg svarte ham følgende ( utdrag) : " ..Gode Rafgård, Landmannstorget kan romme så mangt og så absolutt er det mulig med kombinasjoner; mitt anliggende er imidlertid at det er her kommunens hovedbibliotek bør ligge!

Jeg ser svært gjerne at stadig flere bor nettopp i byens sentrum og tror det er et av våre viktigste grep for byutvikling i sin alminnelighet og for å få et attraktivt og trygt sentrum. Samtidig er det en økende tendens til at man i sentrum utnytter eksisterende bygg til bolig, hvilket reduserer etterspørselen etter nye boligkompleks. Det er mange økonomiske og ressursmessige grunner til å foretrekke rehabilitering og ombygging framfor nybygg, og det er en trend mange av oss ønsker velkommen.

Jeg mener bibliotekene er en til dels undervurdert kulturell arena, og ser biblioteket som et inkluderende lavterskel møtested, en kilde til viten og dannelse og til opplevelse for små og store, gammel og ung. Da blir utforming og organisering og også tilgjengelighet svært viktig, som nærhet til kollektiv- knutepunkt og til parkeringsplasser. Landmannstorget peker seg rett og slett ut som en glimrende mulighet for lokalisering av nytt hovedbibliotek for Skien. Dette utelukker ikke på noen måte grøntareal, beplantning og andre trivselselementer. Det utelukker heller ikke stor takhage med sol, lys og luft! "

Jeg mener det er svært god argument for at byen skal satse på et nytt hovedbibliotek. Og blir glad når Aps Hedda Foss Five signaliserer bibliotek til Landmannstorget. Selvsagt har Høyres Jan Terje Olsen også rett når han påpeker at nytt hovedbibliotek vil innebære endringer for Ibsenhuset og vil stille husets ledelse overfor nye utfordringer. Og må utredes omhyggelig. Men det kan også innebære nye muligheter — og ledelsen ved Ibsenhuset oppfordres til straks å gå i tenkeboksen — på nytt!

Jeg oppfatter at det trolig er debatten om plassering av ny videregående skole — og det forestående valg – som har utløst flere partiers oppmerksomhet om vårt bibliotek. Uansett motiv og agenda, biblioteket har en meget stor egenverdi og nytt bygg for vårt hovedbibliotek plassert på Landmannstorget vil også gi positive ringvirkninger for sentrum. Jo flere som mener dette, dess bedre. Det gjelder bare å få orden på byens økonomi slik at gode ønsker kan planlegges og realiseres!

PS: Gi for all del det framtidige bygget en solrik og flott takhage!

Signy Gjærum

61 på Skien Venstres liste