Barnehageplass også til de uten rett

Jeg skal starte dette innlegget med å skryte av våre politiske motstandere i den rødgrønne regjeringen. De startet en enorm utbygging av barnehager, som har ført til at det har blitt en god økning av barnehageplasser. En prosess som har ført til en lovbestemt rett til barnehageplass for barn født innen 1.september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Bjørn Flo Knudsen

Foto: Bjørn Flo Knudsen

Begrepet full barnehagedekning er definert som når alle med lovbestemt rett har fått plass. I Kongsberg klarer vi sannsynligvis i 2011, etter god innsats og smarte løsninger fra barnehagetjenesten, å ha full barnehagedekning. I lovens mening. Når barnehageinntaket nå har vært vil det stå igjen barn født etter 1.september i fjor uten plass. Dette virker urettferdig og skaper problemer for de som blir stående uten plass i en kommune med full barnehagedekning.

Vi i Venstre ønsker å gjøre noe med dette de neste 4 årene. Vi ønsker å prioritere penger til etablere flere plasser enn det som er bestemt ved lov. For å lykkes med det, må man klare å se forbi ideologiske sperringer og benytte oss av både private og offentlige. For Venstre er en barnehageplass like mye verdt om den skulle befinne seg i en offentlig eller privat eid barnehage.

Venstre setter folk først uansett, og vi ønsker at foreldre skal kunne ha mulighet til å jobbe, selv om man har valgt å få et barn etter 1.september. Vi ønsker at foreldre skal slippe å planlegge når på året barnet skal fødes. Vi ønsker å avvikle den rødgrønne parringstiden i Kongsberg, og gi foreldrene mulighet til å selv bestemme når de ønsker barn. Det ønsker vi de kan gjøre uten tanke på økonomiske konsekvenser av manglende barnehage plass. Det ønsker vi fordi de gode løsninger er viktigere enn firkantet regelverk. Gode løsninger, setter folk først.

Bjørn Flo Knudsen
4. Kandidat Venstre