Venstres sentralstyre har besluttet å tildele Venstres miljøpris til Bernt Nilsen og Folkeaksjonen mot giftutslipp i Bøkfjorden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Folkeaksjonen mot giftutslipp arbeider for å begrense skadelige utslipp fra Sydvaranger Gruve så mye som mulig. – Under ledelse av Bernt Nilsen har folkeaksjonen vært en utrettelig pådriver for å sette utslippene fra gruva på dagsorden så vel nasjonalt som lokalt, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen.

Bøkfjorden ved Kirkenes er preget av mange år med utslipp av giftige kjemikalier. Dette er til tross for at fjorden av Stortinget er utpekt som nasjonal laksefjord for å ta vare på villaksen. Sydvaranger Gruve har søkt om tillatelse til å deponere gruvekjemikaliet Lilaflot i fjorden, og før sommeren ble det kjent at selskapet i lang tid har kjent til at dette kjemikaliet har alvorlige miljøkonsekvenser.

– Det er grunn til å hevde at denne saken ikke hadde fått den oppmerksomheten den har fått, og fortjener, uten den innsatsen Bernt Nilsen og Folkeaksjonen har lagt inn; opp mot politikere, media og organisasjoner som Naturvernforbundet, som også har engasjert seg sterkt i saken, sier Elvestuen (V).

Folkeaksjonen mot giftutslipp i Bøkfjorden sier om seg selv:

Vi vil oppfordre selskapet til selv å ta større miljøhensyn. Vi vil arbeide for at ulike myndigheter skal sette begrensninger på driften som i større grad tar hensyn til miljøet. Vi reagerer særlig på de enorme mengder av giftstoffet Lilaflot som Sydvaranger gruve har søkt om å få slippe ut i Bøkfjorden. Vi reagerer også på planene om å doble utslipp av steinslam i fjorden. Begge deler vil føre til uforutsigbare skader på naturen i kanskje 50 – 100 år frem i tiden. Vi vil arbeide for at innvendinger fra fagmiljø som Fylkesmannens miljøavdeling, Havforskningsinstituttet og Bellona skal tas hensyn til.

Fylkesleder Terje Soløy og lokallagsleder Stian M. Celius møtte en meget tilfreds Bernt Nilsen lørdag formiddag for å overlevere blomster og gratualsjoner.

Fra Venstre, Bernt Nilsen, Terje Soløy og Stian Celius

Foto: Sør-Varanger Avis

Venstres miljøpris deles ut årlig til enkeltpersoner, bedrifter eller organisasjoner som har utmerket seg i sin innsats for å fremme praktisk miljøpolitikk eller sette viktige miljøspørsmål på dagsorden. Tidligere mottakere er bl.a. folkeaksjoner i Lofoten og Vesterålen, og Hardanger. Prisen blir normalt delt ut under Venstres landskonferanse i oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**