Venstres 15 punkter for å gjøre Haugesund til en god sykkelby

Haugesund Venstre ønsker bedre forhold for syklistene i byen. Alt burde ligge tilrette for utstrakt bruk av sykkel i Haugesund. Stadig flere velger sykkel som transportmiddel, men ennå gjenstår mye før Haugesund kan kalle seg sykkelby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Sykkelforside

Derfor har Haugesund Venstre lagt fram et program i 15. punkter for å gjøre Haugesund til en ordentlig sykkelby. Programmet omfatter tiltak både for transportsyklister, skolebarn og andre som bruker sykkelen i større eller mindre grad.

Haugesund Venstre har hatt et langvarig engasjement for å gjøre byen vår til en god by for alle som er glade i å sykle. Sykkelen er mer enn et framkomstmiddel. Den er helsebringende, miljøvennlig og den gir glede til såvel voksne som barn og unge. Her er Haugesund Venstres 15 punkter for å gjøre Haugesund til en bedre sykkelby.

•Sykkelbruk i alle reguleringsplaner
Hensynet til sykkelbruken skal være en viktig del av alle reguleringsplaner.

•Flere sykkelparkeringsplasser
Skjerpe kravet til antall sykkelparkeringsplasser i næringsbygg og bygg med flere boenheter.

•Bytte bilparkering mot sykkel
Gi mulighet for frikjøp for bilparkering ved å anlegge flere sykkelparkeringer

•Forhøye sykkelgodtgjørelsen
Innføre like god godtgjørelse for bruk av sykkel i tjenesten som for bruk av bil, for kommunalt ansatte

•Bedre krysningspunkter
mellom sykkelveger og det ordinære vegnettet, gjennom bedre skilting og utbedring av farlige krysninger

•Sammenhengende sykkelveger
Utbedre sykkelvegene slik at vi får sammenhengende sykkelveger, også over kommunegrenser

•Bedre framkommeligheten
Bygge nedsenkede og merkede fortauskanter i tråd med prinsippene for universell utforming.

•Bedre sykkelparkering i sentrum
Bygge overbygde og tyverisikre parkeringsplasser for sykkel i sentrum og ved kollektivknutepunkt som Flotmyr

•Bedre vedlikehold av sykkelveger
Vedlikeholde sykkelvegene hele året. Feiing av både løv og sand og ha rutiner for asfaltering ved behov.

•Bedre belysning
Bygge ut belysningen langs sykkelvegene og ha rutiner for skrifting av pærer.

•Fjerne hindringer langs sykkelvegene
Pålegge grunneiere å fjerne hindringer langs etablerte sykkelveger, eventuelt fjerne slike hindringer på eiers bekostning.

•Bedre forhold for transportsykling
Lage egne sykkelveger for transportsykling både i nord/sørgående retning langs Karmsundsgata, og øst/vestgående retning.

•Bedre sykkelveger i sentrum
Etablere særskilte sykkel- og kollektivakser gjennom sentrum.

•Etablere anlegg for sportsykling
Vurdere mulige løsninger for egne områder for terrengsykling, BMX og lignende.

•Arrangere «Skolenes sykkeldag»
Etablere en egen felles sykkeldag for alle skolene i byen, der elevene får prøve seg på ulike sykkelaktiviteter

Hva har vi gjort?
Det er lett å presentere positive forslag i en valgkamp. Vi mener at politikere og partier også må vurderes basert på hva de har gjort, ikke bare på hva de lover å gjøre.

I forrige periode har Venstre blant annet gått inn for følgende tiltak for sykkel:

•Bevilget midler til etablering av sykkelveger i sentrum i alle budsjettforslag i perioden
•Gjennomført undersøkelse om sykkelbruk i Haugesund
•Foreslått og støttet forslag om sykkelparkeringsplasser i tilknytning til næringsbygg i sentrum
•Støttet vedtak om sykkelbruksplan for sentrum

Tiden er nå inne til å ta et krafttak for å etablere Haugesund som en ordentlig sykkelby!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**