Venstre ønsker Montessoriskoler velkommen til Rana

Utdanningsdirektoratet har bedt Rana kommune om å uttale seg i forbindelse med godkjenning av to private skoler i Rana. Søknadene kommer fra Alteren Montessoriforening og Dalsgrenda Montessoriforening.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Rådmannen i Rana ønsker ikke slike etableringer velkommen – av budsjettmessige hensyn. Et flertall i Oppvekstutvalget ønsker heller dette innbyggerinitiativet velkommen – av prinsippielle og budsjettmessige hensyn. Private skoler i Rana vil, hevdes det, forpurre det løp som nå legges i skolestruktursaken — et løp som i verste fall kan ende med at halvparten av skolene i Rana legges ned.
Rana Venstre leverte i Oppvekstutvalget et forslag som, tvert imot, anbefalte og ønsket Montessoriskoler velkommen til Rana. Forslaget fikk bare fire stemmer og falt dermed. Saken skal behandles i Formannskapet den 28. September. Til da skal i hvert fall vi bidra til at en samlet opposisjon gir sitt bidrag til å realisere initiativene på Alteren og Dalsgrenda.
Heldigvis står og faller ikke søknaden på Rana kommunes anbefaling eller ikke. Det er Privatskoleloven, eller Lov om private skolar med rett til statstilskot , som regulerer adgangen til å starte private skoler med statstilskudd. Kommunen skal derfor bare gi en uttalelse. Og heldigvis for det.
Private skoler som driver innenfor rammene av privatskoleloven er helt i Venstres ånd. Et viktig grunnlag for at private skoler godkjennes, er at skolen skal bidra til å utvikle barns personlighet og talenter, mentalt og fysisk. Skolene skal også drives med respekt for menneskerettighetene , våre kulturelle verdier og verdiene til eleven og foreldrene. De skal forberede elevene på et ansvarlig liv i et fritt samfunn, arbeide for fred, toleranse og likestilling mellom kjønnene. De skal også fremme respekt for mennesker med annen etnisk og kulturell bakgrunn.
Dette ivaretar Montessoriskoler på en utmerket måte. Derfor et det hundre Montessoriskoler og barnehager i Norge.
I Montessoriskolene spiller elevenes aktivitet en stor rolle. Skolearbeidet skal være meningsfullt, engasjerende og stimulerende. Det skal fokusere på undersøkelse og problemløsning og det skal utvikle elevens evne til å ta ansvar, samarbeide, tenke kritisk og bli kreativ. Individualisering, som oppleves som bøygen i den offentlige skolen, også i Rana, er et grunnleggende prinsipp i Montessoripedagogikken.
Venstre mener at tida er moden for en oppmykning også i Rana. Gode skole og gode nærmiljøer er et vesentlig kriterium for å skape vekst i Rana. I en tid der det er økonomien som skal styre kvaliteten i Rana-skolen og ikke pedagogiske målsettinger om kvalitet, er det viktig å åpne opp for alternativer og valgfihet, også i Rana. Montessoriskoler kan bli en drivkraft i arbeidet med å styrke Ranaskolen.

Tormod Steen
Kommunestyrerepresentant