Gods over på jernbane betyr økt satsing for utvikling av krysningsspor på Ofotbanen og Nordlandsbanen.
På Nordlandsbanen vil det være viktig å starte arbeidet med utbygging av Meråkerbanen og elektrifisering fra Trondheim til Steinkjer. Gjennom satsing på hybrid motorkraft vil man raskt kunne oppnå miljøgevinst også videre nordover. For Nordlandsbanen er og signalanlegg/fjernstyring og flere møtespor viktig for å kunne øke kapasiteten.
Trafikken på Ofotbanen vokser sterkt og det må tilrettelegges for framtidige strekninger med dobbeltspor. Ofotbanen vil likefullt ikke kunne dekke godsmengden som går over Nordlandsbanen. Denne må dermed prioriteres med dobbeltspor på et tilstrekkelig antall kilometer, for å kunne ta større mengde gods. Raskeste vei til markedet er gjennom Nordland. Flaskehalser som Meråkerbanen og Alnabru må også utbedres. Nordland Venstre vil fortsatt arbeide for en framtidig tidsmessig Nord-Norgebane og at Helgeland knyttes til det svenske jernbanenettet.
Venstre vil:
Arbeide for mer gods over fra vei til jernbane.
Videreutvikle Narvik som knutepunkt mellom Jernbane vei havn.
Kreve økt statlig investering på jernbanenettet i Nord.
Arbeide for at nattog-tilbudet på Nordlandsbanen styrkes. Bl.a. ved at sovevogn som settes av i Mosjøen og på Mo tas tilbake.
Inngå et nærmere samarbeid med NSB for å tilrettelegge for flere pendlertog på strekningene mellom Saltdal Bodø og
mellom Trofors Mo i Rana.
Arne Ivar Mikalsen (leder i Nordland Venstre og 2. kandidat til fylkestingsvalget
May Valle (1. kandidat for Nordland Venstre)