Knutepunktet Alstahaug

Leder i Alstahaug Venstre, Frode Bjørgo har skrevet et leserbrev til avisen ang. Alstahaug kommune sin rolle som knutepunkt på Ytre Helgeland. “For det første må Stokka utvides” sier Bjørgo. Les hele innlegget her hos oss ved å klikke deg videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Knutepunktet Alstahaug

Foran årets valgkamp har jeg spurt en rekke aktører i det lokale næringslivet om hva Alstahaug Venstre kan gjøre for næringsdrivende. Svarene har vært entydige: Samferdsel og næring må i større grad betraktes i sammenheng. Derfor har vi i Venstre tre konkrete og tydelige målsetninger i kommende periode.

For det første må Stokka utvides. Endelig ser det ut til at flere har forstått at et slikt mål krever samarbeid og felles innsats. Flere partier har tydeligvis ønsket eierskap til denne saken, og har derfor forsøkt å løse den på egenhånd. Det har selvfølgelig ikke ført fram. Venstre har brukt lite tid på leserinnlegg om hvor mye vi ønsker en utvidelse, men desto mer tid på lobbyvirksomhet opp mot sentrale politikere i fylket og i Stortinget.

For det andre må det etableres en direkteferge mellom Tjøtta og Horn. Dagens reisetid mellom Brønnøysund og Sandnessjøen er en hemsko for både folk og næringsliv. Mens vi venter på tunnel, må fergereisen gjøres mer effektiv.

For det tredje må kystgodsruta Fjordlast anløpe Sandnessjøen. Dagens seilingsmønster fører mye trafikk over på trailer. Det er både tungvint og lite miljøvennlig. For bedrifter i Sandnessjøen fører mangelen på anløp til store vansker når det kommer til handel med øyene nordover. Derfor er dagens uforståelige seilingsmønster også en trussel mot Sandnessjøens status som regionsenter.

Frode Bjørgo
Leder Alstahaug Venstre