Fiberbredbånd til alle

Nord-Trøndelag fylkeskommune må intensivere arbeidet med å sikre fiberbredbånd til alle. Det krever Nord-Trøndelag Venstre i sitt program for kommende valgperiode, skriver førstekandidat Andre N. Skjelstad i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Innlegg av Andre N. Skjelstad – førstekandidat til fylkestinget

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

For næringsdrivende er bredbånd en forutsetning for å kunne drive sin bedrift. Mange arbeidstagere har også ordninger med hjemmekontor.

Fiberbredbånd betyr mer en raskt internett og gode TV-bilder. I vid forstand handler dette om bolyst og like muligheter for folk som bor utenfor de sentrale områdene i fylket. Det er viktig at det ikke er forbundet med ulemper å bo på landbygda.

Venstre vil drive et målrettet arbeid for å videreutvikle Nord-Trøndelag som et attraktivt bostedsfylke. At Nord-Trøndelag forsterker sitt rykte som et attraktivt sted å bo, vil bidra til å beholde innbyggere og tiltrekke seg nye. De som har forsøkt å jobbe via dårlige linjer vet at hverdagen blir helt forandret ved tilgang til fiberbredbånd.

Nord-Trøndelag må prioritere utbygging av den digitale motorveg. Ved å legge til rette for full dekning med fiberbredbånd kan for eksempel små næringsaktører drive sin virksomhet fra hvor som helst i fylket. Lasting og sending av data vil ikke bli noe problem. Det vil gi Nord-Trøndelag et fortrinn som fylker som ikke har satset på fiberbredbånd mangler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**