Bedre barnehagetilbud med private aktører

Venstre er glade for at det nå er tilnærmet full barnehagedekning i Norge. Det har vi blant annet fått til ved at dyktige gründere er gitt anledning til å skape gode barnehagetilbud for barn og foreldre. Men Venstre er bekymret over at regjeringen har laget inntektssystemer som medfører systematisk diskriminering av private barnehager, sier Iselin Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Barnehage

Foto: Thaulow bhg / Kristin Langaker

Iselin Nybø på talerstolen under Venstres Landsstyremøte i Oslo 6. mars 2010.

Foto: Daniel Rugaas

De private barnehagene opplevde i vår at en ny forskrift om finansiering ble innført, noe som gjorde at enkelte kom svært dårlig ut. Vi ser også at det kan bli vanskeligere å få bygget private barnehager fremover som følge av at regjeringen ikke finansierer alle barn som en privat barnehage kan ha i opptakskretsen sin. Dette kan føre til et dårligere faglig og pedagogisk tilbud for barna, eller i verste fall reduksjon av barnehagetilbudet.

For Venstre er det ikke viktig hvem som driver barnehagene, men at vi har gode barnehager som ivaretar barnas og familiens behov.

Da må vi ha nok barnehager til at alle får barnehageplass, også de barna som er født etter 1. september, og nok pedagogisk personale, slik at barnehagene blir en arena for lek og læring, ikke en oppbevaringsanstalt.

I barnehagepolitikken må vi sette barna først, og ikke la angsten for privat initiativ styre alt.

Iselin Nybø, bystyremedlem for Venstre og nestleder i kommunalstyret for oppvekst

(publ TR 22082011)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**