Kunnskap følger ikke kommunegrenser

I forrige uke kunne man lese om Andreas på 10 år som ville fortsette å gå i sin egen klasse, men fordi han bor ti meter inn i Råde kommune så får han ikke lov til det. Venstre mener at elevenes sosiale miljø og skolegang er viktigere enn grenser og systemer. Venstre vil ha fritt skolevalg på alle nivåer i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ungdommens drømmer stopper ikke ved kommunegrensene. Vi som politikere må ikke la foreldrenes bosted styre barnas sosiale liv og fremtidsdrømmer. Venstre mener alle elever og foreldre må kunne søke seg til den skolen de selv vil gå på. Vi politikere har som oppgave å sikre at våre barn og unge får best mulig utdanning, for om slike som Andreas får sin utdanning på Ski, i Roma, Askim eller Rygge er revnende likegyldig så lenge han lærer det han skal, har det bra og bli motivert til de yrkene eller studiene han eller hun vurderer for fremtiden.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Helge Eek

Ofte blir forslag om fritt skolevalg møtt med bekymring om at det skaper A- og B-skoler. Det gjør det ikke. Det skaper tvert imot flere gode skoler som kan tilby ulike typer utdanning. Venstre er klare på at det ikke finnes A- og B-elever. Det finnes unike elever, og ulike elever trenger ulike skoler.

Vi registrerer at Senterpartiets ordførerkandidat i Råde, Johan Edvard Grimstad, uttaler i Moss Avis at tiden er inne for fritt skolevalg. Venstre finner det hyggelig at Senterpartiet er at fritt skolevalg er viktig når de ser de praktiske problemene. Samtidig er det interessant at Råde Senterpartiet plutselig har blitt fritt skolevalg midt i valgkampen, for om Senterpartiet hadde øsnket fritt skolevalg i Østfold så hadde de hatt flertall sammen med Venstre og de andre borgerlige opposisjonspartiene i Fylkestinget.

Christian Holstad Lilleng

Foto: Sissel K Haugen

Dette som Andreas, og andre barn og unge blir utsatt for her, viser at dersom man tør å se på kommunegrensene på nytt så kan vi finne bedre praktiske løsninger for folk: 60-tallets kommunestruktur stemmer ikke med hvordan folk arbeider, bor og går på skole i dag. Dagens kommunestruktur gjør at man setter systemet foran Andreas’ og andre innbyggeres beste.

Per Magnus Finnanger Sandsmark
Østfold Venstres førstekandidat til Fylkestinget