Venstre tar lokaldemokratiet i Haugesund på alvor

Venstres Svein Abrahamsen er overrasket over at Høyre ikke i større grad ser verdien av å styrke lokaldemokratiet i Haugesund i et tilsvar i Haugesunds Avis den 20. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Les hele tilsvaret her:

Høyres Jarle Utne-Reitan uttrykker i Haugesunds Avis den 18.august at jeg i stor grad slår inn åpne dører i min kronikk om å styrke lokaldemokratiet i Haugesund. Jeg er overrasket over at Høyre ikke i større grad ser verdien av å sette lokaldemokratiet i Haugesund på dagsorden. Vi var den kommunen med lavest valgdeltakelse i fylket ved sist lokalvalg og innbyggerne har gitt oss klar tilbakemelding om at de ikke er fornøyd med hvordan byens lokaldemokrati fungerer. Det tar vi i Venstre på alvor.

I programmet vårt har vi flere forslag til hvordan vi kan styrke lokaldemokratiet her i byen. Vi vil blant annet innføre åpne spørretimer i bystyret hvor innbyggerne kan stille spørsmål til de folkevalgte. Det er også skillelinjer mellom partiene på dette området. Som et eksempel fikk vi tidligere i denne valgperioden ikke med oss Høyre på vårt forslag om å prøve ut stemmerett for 16-åringer ved høstens lokalvalg.

Det er direkte feil av Utne Reitan å hevde at jeg har pekt på at det er av liten betydning hvem de forskjellige partiene har på sine lister. Tvert i mot er vi i Venstre svært opptatt av at velgerne skal ha stor adgang til å påvirke hvem som skal sitte i bystyret og den burde ha vært enda større enn den er i dag. Ved høstens kommunevalg kan velgerne gi tilleggsstemmer og slengere, men de burde også hatt mulighet til å stryke kandidater. Vi mener også at velgerne bør få større innflytelse over personvalget til fylkestinget og til Stortinget. Slik det er nå har partiene her for stor makt på bekostning av velgerne.

Jeg er helt enig i at byen trenger en tydelig ordfører, selv om ordføreren har relativt liten formell makt. For å være tydelig må en ville noe. Vi har ikke direkte ordførervalg her i byen, slik at ordførerkandidatene går til valg på programmet til sitt parti. I valgkampen bør folk få tydelige svar på hvordan ordførerkandidatene og deres partier vil løse byens utfordringer innen områder som skole, miljøvern og fattigdom.

Utne-Reitan viser til at kommunen har arbeidet med økt åpenhet i alle fall de to siste valgperiodene. Åpenhet er en forutsetning for et godt lokaldemokrati. Venstre er derfor utålmodige på å få til bedre ordninger for å gi allmennheten innsyn, og vi har tatt dette opp i bystyret flere ganger de siste årene. Det kommer vi til å fortsette med inntill gode nok ordninger er på plass.

Svein Abrahamsen
Bystyrekandidat, Haugesund Venstre