Utroskap

Siv Jensen har vært på besøk i Fredrikstad, og på spørsmål om e-skatt var svaret: “Vi var på god vei, men så ble det som kjent noe utroskap inne i bildet fra to sentrumspartier.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ulf Trenum

Foto: Tommy Ødegaard

Jeg er ikke i tvil om at Siv Jensen og Fremskrittspartiet kjenner til utroskap. Men i denne sammenheng blir det helt feil.

Det var FrP og Høyre som lovet å fjerne e-skatten på fire år, ikke V/KrF. Underveis i perioden har sentrumspartiene vært med på diverse utredninger for å snu noen steiner hvor FrP/H mente det var store penger å hente. Resultatet så langt har vær magert, men vi i Venstre har tro på at det arbeid som rådmannen og ansatte nå gjør for å effektivisere kommunen vil bære frukter.

Rent kortsiktig så toppet det hele seg sist desember ved bystyrets behandling av årets budsjett. Venstre og KrF fremmet eget forslag. Da det ble nedstemt, støttet vi Arbeiderpartiet. Alternativet med å støtte FrP/H var 75 millioner mindre i inntekt, som tilsvarer nedleggelse av et hundre sykehjemsplasser. Venstre kaller det kynisk og hjerterått. Siv Jensen og Eva Kristin Andersen kaller det utroskap.

Ulf Trenum
Gruppeleder og 1. kandidat Fredrikstad Venstre