Lurer du på hva du skal stemme i 2011?

Om du enda ikke har bestemt deg for hva du skal stemme. Kan det være greit å sjekke ut hvordan dine meninger stemmer overens med hva partiene står for. Her er et utvalg av velgerguider og valgomater som er å finne på forskjellige mediers internettsider. Disse kan være til hjelp med å gi deg en pekepinn fram mot valget 12. september. Test ut, men husk at dette bare er veiledende. Partienes programmer gir et mer utfyllende bilde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Valg

Hvilke saker er viktige for deg, og hvordan harmonere det med det som står i partienes valgprogrammer? Dette er spørsmål som bør være avgjørende for hva du skal stemme på valgdagen.

Valgstand på Teie Torg 13.08.2011

Det beste er å spørre partiene direkte, ved å møte opp på valgtorgene som arrangeres rundt om i kommunene. Om du ikke har anledning, eller bare har lyst til å sjekke terrenget litt i forkant, kan velgerguider og nettbaserte tester være til hjelp.

Her finner du et lite assortert utvalg av slike partitester og veiledningssider.
Det er av stor betydning å være klar over at disse testene er bygget opp rundt variable logaritmer, og at ulike tester kan gi forskjellig utslag.
Det kan også forekomme feil på disse testene, slik at utfallet ikke stemmer med virkeligheten. Anvend derfor disse testene med forsiktighet.

ABC Nyheter valgomat

Foto: ABC Nyheter -jph-

Dette er valgomaten til ABC-Nyheter.
Ved å svare på kjønn, alder, bostedsfylke og 20 spørsmål, får du opp hvem du sannsynligvis er mest enig med av partiene. Denne testen tar ikke hensyn til lokale saker.
www.abcnyheter.no/nyheter/110812/valgomat

Valgomat NRK

Foto: NRK -jph-

Dette er valgomaten til NrK.
Du legger inn bostedskommune, hva du tror du vil stemme og svarer på 20 spørsmål.
Du får da en liste over hvordan dine meninger samsvarer med de partiene som stiller liste i din kommune. Denne testen har også med lokale saker.
www.nrk.no/valg2011/valgomat

Skjermbildeutklipssammensetning fra partitesten.no

Foto: partitesten.no -jph-

www.partitesten.no kan du velge mellom tre grader av nøyaktighet. Du kan velge en effektiv partitest, middels eller grundig undersøkelse. Først plotter du inn fylket du bor i, før du blir geleidet gjennom 10 til 30 spørsmål. Disse besvares med hjelp av alternativer, og så hvor viktig du anser saken være. Til slutt får du opp en presentasjon av partiet som passer best til dine valg, samt prosentutslaget til to neste partiene du er mest samhørighet med.
Disse partitestene har ikke lokale saker.

Valgomat aftenposten

Foto: Aftenposten.no -jph-

Aftenpostens valgomat 2011 legger du først inn kjønn, alder og lønnsintervall, før du besvarer 33 spørsmål. Du kan velge å svare på en skala som går fra "Helt uenig", via "usikker" og til "Helt enig". I tillegg må du oppgi hvor viktig du anser dette spørsmålet å være. Underveis i testen kan du ved hjelp av søylediagrammer, se hvor enig du er med de forskjellige partiene, men det er først når testen er fullført du ser hvilke partier som er representert bak hver søyle.
Testen har ikke med lokale saker. www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4209092.ece

Dagbladets valgomat

Foto: db.no -JPH-

Dagbladets valgomat som er å finne på db.no er smidd over samme lest som mange av de andre testene. Den har riktignok bevegelig grafikk, og er derfor enkel å forstå. Du svarer på 25 spørsmål etter å ha registrert hva du stemte sist, hva du tror du vil stemme, samt noe annen bakgrunnsinformasjon.
Det er ikke lokale saker i denne testen.

TV2 velgerguiden

Foto: TV2 -jph-

TV2 har laget en velgerguide,
hvor du ved å klikke deg fram og tilbake kan lese hvem som stiller til valg.
Her har de enkelte kandidatene anledning til å legge inn informasjon om seg selv.
Hvis du har til hensikt å gi såkalte slengere eller personstemmer kan dette være et nyttig informasjonsverktøy.

tbBarometer

Foto: Tønsbergs Blad -jph-

Flere lokalaviser benytter Nyhetrsgrafikk.no og NTBs interaktive valggrafikk.
Her får du på en enkel og forståelig måte oversikt over meningsmålinger, galluper og målinger. Du kan også se hvordan dette slår ut på mandatfordelingen i de enkelte kommuner.
Her er Tønsberg Blads interaktive valg-grafikk

Poll of Polls

Foto: pollofpolls.no -jph-

Poll of polls er en samleside som tar for seg galluper fra hele landet. Her kan du se utviklingen over tid, sammenligne kommuner, fylker og landsoversikter.
Du kan også finne ut hvordan fordelingen ville vært i din kommune om de forskjellige opinionsmålingene hadde vært valgresultatet.

Valgsidekomposisjon

Om du opplever feil eller ønsker å komme med andre tilbakemeldinger, vennligst ta kontakt med nettansvarlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**