Strandsone og jernbane

Ta hensyn til ny to-spors jernbanetrasé og ny knutepunktterminal

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Strandsoneplanen for Hamar ble vedtatt 23/06-2003. Hamar Venstre vil jobbe hardt overfor de aktuelle aktørene i saken for å få endret deler av planen, slik at den blir mer i samsvar med folkemeningen av i dag. Dette innebærer først og fremst:

Oddmunds tegning

Foto: HA

Ny 2-spors jernbanetrasé, som legges i tunnel — og ny knutepunktterminal, som plasseres nær broen der den krysser over jernbanesporene i Stangeveien.
•Hamar Venstre og Hedmark Venstre har lenge arbeidet for ny plassering av dobbeltspor inn til og ut av Hamar. Sporene nordover legges i tunnel som starter ved broen der Stangeveien krysser over jernbanesporene og under Furuberget mot Jessnes. Venstre krever at den nye jernbanetraséen skal være ferdig frem til Hamar og være operativ innen utgangen av 2019.
•Den nye “Hamar Knutepunktterminal” for tog/buss/drosje/bil/sykkel/gange bygges og legges i områdene mellom dagens bro over jernbanesporene i Stangeveien og byggene til Hedmark Trafikk og Sulland. Den skal altså bare flyttes noen hundre meter lenger øst enn dagens stasjon, men fremdeles med kort vei til sentrum.

Oddmunds tegning

Foto: HA

Fordelene med dette er mange:
•En unngår at det kommende dobbeltsporet med høyhastighetstog (fart opp imot 250 km/t) skal rase over Åttemetersplanet, gjennom Strandgateparken og ut på en bro i Mjøsa utenfor Koigen.
•Vi vil ikke ha støy- og forurensningsproblemer tett innpå oss, og vi vil fortsatt se Skibladner nær sentrum og høre og se klokkespillet!
•En unngår ulempene for alle dem som får båndlagt sine boligområder — og som deretter muligens får en mangeårig utbygningsfase, med støy og andre ulemper.
•Mange spor-traséer som ROM Eiendom besitter blir fristilt, slik at den nye bydelen ESPERN endelig kan bli bygd.
•I denne delen av strandsonen kan en tilrettelegge for flotte gang- og sykkeltraséer som forbinder områdene ved Vikingskipet med Koigen og Domkirkeodden.
•Nåværende stasjonsbygning og mesteparten av infrastrukturen på stasjonsområdet er nedslitt og tilfredsstiller ikke fremtidens krav. En ny terminal vil råde bot på dette.

Togtur

Foto: Hamar Venstre

Hamar Venstre har merket en økende støtte til disse synspunktene:
•De siste månedenes folkemøter i Hamar har vist at de fleste innbyggere vil ha mer nærhet til Mjøsa — ikke mindre!
•Christl Kvam fra NHO og byplanlegger Butenschøn m. fl. går inn for det samme.
•Hamar Arbeiderblad har hatt flere innlegg som taler for våre synspunkter, og på lederplass gått inn for at dette alternativet må ha førsteprioritet.
Venstres Stortingsrepresentanter ser positivt på tankene, og vil konfrontere statsrådene for samferdsel og miljø med disse forslagene. Selv har vi hatt kontakt med Miljøverndepartementet om miljøbelastningene ved en utbygging i strandsonen.
•Jernbaneverkets prosjektleder Anne Siri Haugen holder alle muligheter åpne, og avviser dermed ikke at dobbeltsporet kan legges under Hamar. Hun sier også at “Jernbanen ikke kan slynge seg langs Mjøsa som den gjør i dag.”
Kostnader
•Det vil selvsagt bli kostbart å bygge ut høyhastighetsbane med tilhørende materiell. Det vil også koste å bygge tunnel, her som andre steder i landet. Men det er også dyrt med ekspropriasjon langs strandsonen og dobbeltspor gjennom byen, bro ut i Mjøsa, og i tillegg mange økonomiske usikkerhetsmomenter.
•Innlandet har ligget i “oljeskyggen” i 20-30 år. Nå må vi ikke lenger bare godta at andre får de store midlene og blir “budsjettvinnere”. Vi må nå kreve vår rett ovenfor Storting og regjering.
•Kristin Skogen Lund hos NHO sentralt har skrevet at de siste 5 årenes finans-inntekter har gitt regjeringen 204 milliarder, og at vi bare har brukt ca 13 % av midlene til viktig samferdsel.
•Når USA satser på å få et bemannet romskip til Mars i 2025, så må da vi klare noen tunneler og en kraftig utbygging av jernbanen frem til Lillehammer på samme tid. Dette må vi ta oss råd til!
Framdrift
•Jernbaneverket har engasjert konsulentfirmaet Rambøll til arbeidet med å detaljanalysere togstrekningen Oslo-Trondheim. Vi forutsetter at Rambøll blir gjort kjent med våre synspunkter, og at det blir gjort fortgang med utredning og kostnadsanalyse.
•Jernbaneverkets prosjektleder sier: “Det er samfunnsmålene og de regionale behovene som er utgangspunktet for videre planlegging av en moderne Dovrebane til Lillehammer”. Hamar Venstre mener at vi har meddelt det regionale behovet, og at vi også imøtekommer samfunnsmålene med vårt forslag om rask, sikker, komfortabel og miljøvennlig transport.
Støttegruppe på Facebook – Det er lagt til rette for en aksjonsgruppe på Facebook, der man kan avgi sin støtte og stemme for vårt alternative forslag. Søk på: BEVAR STRANDSONEN I HAMAR.

SE VÅR NYE BROSJYRE i menyen til venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**