Lag miljøgate av Rosenkrantzgata

Venstre ønsker at Rosenkrantzgata fra Vårveien til sentrum skal bli miljøgate. De mener dette er viktig både for byutvikling på Åssiden og for miljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


— Rosenkrantzgata deler Åssiden og Øren i to, på grunn av den massive trafikken og lave standard for gående og syklister, sier ordførerkandidat Ulla Nordgarden. Hun vil redusere tungtrafikken og la fotgjengere og syklister få dominerer.

Ulla Nordgarden

Foto: Torbjørn Tandberg

Rosenkrantzgata er i dag en firefelts vei med stor trafikk av både lastebiler og privatbiler. Venstre ordførerkandidat mener mange velger å kjøre gjennom byen, fremfor å bruke Strømsåstunellen. Dette fører til unødvendig belastning for alle som bor langs Rosenkrantzgata og alle som har den som skolevei.

– Hver gang et tungt kjøretøy må stoppe for rødt lys og start opp igjen, øker drivstoffbruket med fire ganger, sier Nordgarden og påpeker viktigheten av å få flere lastebilder til å kjøre Strømsåstunellen.

— Vi ønsker lav fartsgrense, kanskje vektgrense eller gjennomkjøringsforbud for store kjøretøy, sier Nordgarden. — Veien er i dag ikke tilpasset syklister, det er for få overganger og for stor hastighet. Miljøgate i Rosekrantzgata fra Vårveien, vil også skape tryggere forhold for beboerne på Lokket, som tidligere har klaget på trafikksikkerheten for sine barn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**