– Kunnskap følger ikke kommunegrensene

Moss Avis har skrevet om Andreas (10) som vil gå på nærskolen sin, Halmstad i Rygge, men fordi han bor ti meter inn i Råde kommune får han ikke lov til det. – Elevenes sosiale miljø og skolegang er viktigere enn grenser og systemer, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V). Venstre vil ha fritt skolevalg på alle nivåer i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

— Drømmer stopper ikke ved kommunegrensene

Venstre vil gi Andreas og andre elever muligheten til å gå på den skolen som er best for dem.

Foto: © Monika Adamczyk | Dreamstime.com

Venstre vil innføre fritt skolevalg i hele Østfold. Også i videregående skole.

— Ungdommens drømmer stopper ikke ved kommunegrensene. Vi som politikere må ikke la foreldrenes bosted styre barnas sosiale liv og fremtidsdrømmer. Alle elever og foreldre må kunne søke seg til den skolen de selv vil gå på, sier Venstres 1. kandidat i Østfold, Per Magnus Finnanger Sandsmark.

Les mer om Andreas og hans kamp om å få gå på sin nærmeste skole med vennene sine her.

— Østfoldpolitikerne har som oppgave å sikre at våre ungdommer får best mulig utdanning. Om Andreas får utdanning på Ski, i Roma, Askim eller Rygge er revnende likegyldig så lenge han lærer det han skal, har det bra og blir motivert til de yrkene eller studiene hun vurderer for fremtiden, sier Finnanger Sandsmark (V) videre.

Ulike elever trenger ulike løsninger
Ofte blir forslag om fritt skolevalg møtt med bekymring om at det skaper A- og B-skoler.

— Det skaper ikke A- og B-skoler. Det skaper flere gode skoler som kan tilby ulik type utdanning. Det fins ikke A- og B-elever. Det fins ulike elever. Ulike elever trenger ulike skoler, avslutter Venstres Finnanger Sandsmark.

Tiden er inne for fritt skolevalg
Senterpartiets Johan Edvard Grimstad sier til Moss Avis i dag at tiden er inne for fritt skolevalg.

– Det er hyggelig at Senterpartiet ser at fritt skolevalg er viktig når de ser de praktiske problemene, sier Finnanger Sandsmark (V).

Han syns likevel at det er interessant at Råde Senterparti plutselig er blitt for fritt skolevalg midt i valgkampen. Senterpartiet har stemt mot fritt skolevalg hvert år i fylkestinget denne perioden.

– Om Senterpartiet hadde ønsket fritt skolevalg i Østfold så hadde de hatt flertall sammen med Venstre og de andre borgerlige opposisjonspartiene, understreker Venstres toppkandidat.

Se på kommunegrensene på nytt
Han mener også at om man hadde turt å se på nytt på kommunegrensene i Østfold så kunne vi funnet bedre praktiske løsninger for folk.

– 60-tallets kommunestruktur stemmer ikke med hvordan folk arbeider, bor og går på skole i dag. Dagens kommunestruktur gjør at man setter systemet framfor Andreas’ og andre innbyggeres beste, avslutter Per Magnus Finnanger Sandsmark (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**